روزنامه‌های پاریس: آیا رئیس جمهوری آمریکا با اطمینان بیش از پیش به استقبال انتخابات ماه نوامبر می‌رود؟

لیبراسیون روزنامه چپ‌گرای صبح فرانسه در چندین صفحه از شماره امروز خود گزارش مفصلی در مورد تنش‌های اخیر میان دموکرات‌ها و جمهوری خواهان آمریکا نوشته است. این روزنامه می‌نویسد که سخنرانی سالانه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در کنگره این کشور که روز سه‌شنبه ۴ فوریه انجام گرفت امسال با حاشیه‌هایی زیادی همراه بود.

لیبراسیون می‌نویسد که دونالد ترامپ پیش از آغاز نطق سالانه، هنگامی متن سخنرانی خود را به نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا داد، از دست دادن با وی خودداری نمود. این روزنامه ادامه می‌دهد که نانسی پلوسی هم در پاسخ، سخنان تشریفاتی پیش از آغاز سخنرانی دونالد ترامپ را ایراد نکرد و در پایان، تمامی برگه‌های سخنرانی رئیس جمهوری ایالات متحده را در مقابل چشم حاضران و دوربین‌های خبرنگاران جهان پاره کرد.

لیبراسیون یادآوری می‌کند که روند استیضاح دونالد ترامپ اخیرا تنش میان دموکرات‌ها و جمهوری خواهان را افزایش داده بود. در این گزارش می‌خوانیم که دموکرات‌های پیشاپیش می‌دانستند که استیضاح دونالد ترامپ نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت زیرا آنها اکثریت را در مجلس در اختیار ندارند اما با این حال، باز هم تصمیم گرفتند روند استیضاح وی را آغاز کنند.

لیبراسیون ادامه می‌دهد که با وجود این که دموکرات‌ها می‌خواستند با این کار دونالد ترامپ را نزد رای دهندگان تضعیف کنند و قدرت خود را افزایش دهند اما در نهایت استیضاح رئیس جمهوری آمریکا نه تنها نتیجه دلخواه دموکرات‌ها را در پی نداشت بلکه به محبوبیت وی نیز افزود.

لیبراسیون می‌نویسد که حتی بر اساس آمار مؤسسه گالوپ، که محبوبیت روسای جمهوری آمریکا را از سال ۱۹۴۵ تاکنون منتشر می‌کند، بیش از ۴۹ درصد از مردم آمریکا در مورد دونالد ترامپ نظر مثبت داده اند. بر اساس آمار همین موسسه، بیش از ۶۶ درصد از مردم این کشور با مدیریت اقتصادی دونالد ترامپ کاملا موافق هستند.

فیگارو، روزنامه راست‌گرای صبح فرانسه نیز در شماره امروز خود گزارشی در مورد تنش میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان ایالات متحده نوشته است. فیگارو اشاره می‌کند به گزینش درون حزبی دموکرات‌ها و می‌نویسد که ناکامی در روند این گزینش در نهایت به نفع دونالد ترامپ تمام شد.

نخستین مرحله از رقابت‌های درون حزبی ایالتی آمریکا برای گزینش نامزد ریاست جمهوری حزب دموکرات‌ها روز دوشنبه ٣ فوریه در آیووا آغاز شد. در حالی که دموکرات انتظار داشتند در اسرع وقت نتایج این گزینش مشخص شود اما، اختلالات زیادی از جمله عدم کارکرد درست برنامه شمارش شمارش آرا، انتشار نتایج گزینش روز دوشنبه را به تأخیر انداخت.

فیگارو یادآوری می‌کند که گزینش نامزدان ایالتی در جلسات عمومی انجام می‌گیرد و پس از آنکه مردم نامزد مورد علاقه خود را انتخاب کردند، نتایج این گزینش تقریباً بلافاصله مشخص می‌شود. در ادامه گزارش فیگارو می‌خوانیم که اکثریت جمهوری خواهان در ایالت آیووا به دونالد ترامپ رای مثبت دادند و وی بار دیگر نامرد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شد.

پنجاه و نهمین انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا در تاریخ ۳ نوامبرسال جاری انجام خواهد شد و دموکرات‌ها و جمهوری خواهان احزاب اصلی هستند که در این انتخابات با هم رقابت خواهند کرد. فیگارو می‌نویسد که با توجه به رخدادهای رقابت‌های درون حزبی ایالتی آمریکا برای گزینش نامزد ریاست جمهوری حزب دموکرات‌ها، مبارزات انتخاباتی این حزب آغاز خوبی نداشته است.

روزنامه میانه روی لوموند هم یکی از صفحه‌های شماره امروز خود را به تحولات اخیر در مورد تنش‌های دموکرات‌ها و جمهوری خواهان در آمریکا اختصاص داده است. این روزنامه می‌نویسد که پس از تبرئه دونالد ترامپ در سنا، آمار نشان می‌دهد که شکاف عمیقی میان مردم این کشور ایجاد شده است.

رئیس جمهوری آمریکا در پایان روند برکناری آغاز شده از سوی دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان، روز گذشته (چهارشنبه ۵ فوریه) با رای جمهوری خواهان در سنای این کشور تبرئه شد.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۶ فوریه ۲۰۲۰