انتقاد شدید آمریکا از شرکت احتمالی آلمان در مراسم تاسیس رژیم جمهوری اسلامی

سفیر آمریکا در برلین از آلمان به خاطر شرکت احتمالی در مراسم تاسیس “رژیم تروریستی ایران” به شدت انتقاد کرد. ریچارد گرنل می‌گوید آلمان وظیفه اخلاقی دارد محکم و قاطعانه رفتار ناقض حقوق بشر جمهوری اسلامی را محکوم کند.

ریچارد گرنل، سفیر ایالات متحده در برلین از دولت ائتلافی آلمان به رهبری صدراعظم آنگلا مرکل خواست به حمایت از حکومت جمهوری اسلامی خاتمه دهد و در مراسم سالروز انقلاب بهمن ۵۷ شرکت نکند.

وزارت خارجه آلمان روز چهارشنبه ۱۶ بهمن (پنجم فوریه) در پاسخ به پرسش “فاکس‌نیوز” در مورد حضور احتمالی شخصیت‌های آلمانی در مراسم سالروز تاسیس جمهوری اسلامی اعلام کرده بود که در مناسبات دیپلماتیک شرکت در مراسم و مناسبت‌های ملی یک کشور “اقدامی معمول” است. در بیانیه وزارت خارجه در این رابطه تاکید شده از آنجا که آلمان همچنان با جمهوری اسلامی روابط دیپلماتیک دارد این قاعده شامل مراسم سالروز انقلاب ۲۲ بهمن (۱۱ فوریه) نیز می‌شود.

تا کنون درباره شرکت احتمالی مقامات آلمانی در مراسمی که به مناسبت ۲۲ بهمن در ایران یا دفاتر نمایندگی جمهوری اسلامی در خارج از کشور برگزار می‌شود گزارشی منتشر نشده است.

«جشن گرفتن ادامه موجودیت یک رژیم تروریست»

ریچارد گرنل روز پنج‌شنبه به شبکه “فاکس‌نیوز” گفته این وظیفه اخلاقی دولت آلمان است که به صراحت و با قاطعیت به جمهوری اسلامی بگوید که نادیده گرفتن حقوق بنیادین انسانی شهروندان ایران، “کشتن معترضان در خیابان‌ها، و به پایین پرت کردن همجنس‌گرایان از بالای ساختمان‌ها” قابل قبول نیست. سفیر آمریکا در برلین حکومت جمهوری اسلامی را یک “رژیم تروریستی” خوانده و می‌افزاید جشن گرفتن ادامه موجودیت این رژیم پیامی کاملا خلاف آنچه انتظار می‌رود ارسال می‌کند.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۸ فوریه ۲۰۲۰