حضور گسترده دانشجویان بویژه دختران دانشجو در تظاهرات عراق

با خروج کامل هواداران «سید مقتدی صدر» از میدان های تظاهرات در عراق، این میدان ها شاهد حضور گسترده دانشجویان به طور خاص در استان های نجف و ذی قار (ناصریه) بود.

دانشجویان عراقی که بخش اصلی شرکت کنندگان دائمی در تظاهرات را تشکیل می دهند به توصیه های صدر توجه چندانی نشان ندادند و در روز یکشنبه شاهد حضور بیشتر زنان و نیز شعارهایی علیه صدر و هادی العامری به عنوان دو حامی اصلی توافق بر نخست وزیری محمد توفیق علاوی بود.

مصطفی حمید از فعالان تظاهرات در میدان التحریر بغداد گفت که با خروج نیروهای موسوم به کلاه آبی امنیت و آرامش به میدان بازگشت و همین باعث حضور گسترده مردم به خصوص دانشجویان و دانش آموزان شد.

وی گفت که شرکت کنندگان در تظاهرات روز یکشنبه بر ادامه مخالفت خود با مأمور شدن علاوی برای تکمیل تشکیل کابینه تاکید کردند و او را نامزد نیروهای سیاسی فاسد خواندند و همچنین تاکید کردند که تا زمان تحقق مطالبات مردم به تحصن و تجمع های خود ادامه خواهند داد.

وی افزود ساختمان رستوران ترکیه ای در میدان التحریر همچنان در اختیار نیروهای موسوم به کلاه آبی است هرچند آنها اجازه تردد همه تظاهرات‌کنندگان و نیز رسانه ها را به این ساختمان داده اند.

زیاد الحمدانی، از فعالان مدنی تظاهرات تاکید کرد حضور دانشجویان در میدان های تظاهرات بیش از هر چیزی مایه نگرانی نیروهای سیاسی در کشور است زیرا دانشجویان به صورت نظام یافته و با شعارهای منسجم فعالیت می‌کنند و کسی نمی‌تواند آنها را به مزدوری یا نفوذی بودن یا وابسته بودن متهم کند. وی گفت که دانشجویان متوجه شده اند حجم توطئه ها علیه تظاهرات تا چه حد بالاست و تصمیم گرفته‌اند که از تظاهرات مردمی حمایت کنند.

حاکم الزاملی، از سران جریان صدر نیز تاکید کرد که نیروهای کلاه آبی در میدان های تظاهرات حضور ندارند هر چند همچنان برای حفظ امنیت در اطراف این میدان ها هستند.

یک ژنرال عراقی در ستاد عملیات مشترک این کشور که نخواست نامش فاش شود تاکید کرد میدان‌های تظاهرات در روز یکشنبه برای اولین بار پس از حدود دو هفته شاهد عدم حضور نیروهای کلاه آبی بود. وی افزود که نبود این نیروها باعث شد که هیچ گونه درگیری و حتی تنش لفظی میان تظاهرات‌کنندگان پیش نیاید.

همزمان با این تحولات کریم المحمداوی، نماینده ائتلاف فتح در مجلس عراق، گفت نخست وزیر مامور تشکیل کابینه درحال مذاکراتی فشرده با سران تشکل های سیاسی است و افزود که تاکنون هیچ توافقی به دست نیامده است.

او گفت که علاوی تلاش می‌کند که کابینه خود را بدون دخالت نیروهای سیاسی تشکیل دهد و چنین کاری به لحاظ واقعیت‌های سیاسی عراق بسیار دشوار است.

به گفته این نماینده مجلس علاوی همچنین در آینده نزدیک به اقلیم کردستان سفر خواهد کرد تا با نیروهای کرد درباره ترکیب کابینه مذاکره کند به خصوص که کردها حاضر نیستند که در معرفی وزرای کرد هیچ گونه آزادی عملی به نخست وزیر بدهند.

همزمان یک مقام بلندپایه عراقی در بغداد که نخواست نامش فاش شود خبر داد نخست وزیر مأمور تشکیل کابینه در ۲۴ ساعت گذشته توانسته حمایت چند گروه مهم کرد از همه مهم‌تر اتحادیه میهنی حزب دموکرات کردستان را دریافت کند.

به گفته این مقام علاوی در مذاکرات خود با سران این احزاب متعهد شده به توافقات میان بغداد و اربیل که بر دولت عادل عبدالمهدی به دست آمد پایبند بماند.

منبع: سایت عراقی میدل ایست نیوز به زبان فارسی، ۱۰ فوریه ۲۰۲۰