برف و کولاک در گیلان با هفت کشته و ۱۴۷ مصدوم

به گزارش مقام‌های رژیم ایران، بین ۱۵ تا ۲۱ استان کشور درگیر برف و کولاک هستند و بر اثر پیامدهای آن در مجموع ۱۵۵ نفر مصدوم و کشته شده‌اند. بیشترین تلفات مربوط به استان گیلان بوده است.

مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس ایران، امروز چهارشنبه ۲۳ بهمن (۱۲ فوریه)، با اشاره به درگیر بودن ۱۵ استان با برف و کولاک گفت که ۹۸ نفر از مصدومان توسط مأموران اورژانس به مراکز درمانی منتقل شده و تحت مراقبت‌های درمانی قرار گرفته‌اند و ۴۹ نفر هم در محل درمان شده‌اند.

به گزارش (سایت حکومتی) ایلنا، آقای خالدی افزود: «متاسفانه هشت نفر فوت شده‌اند که شامل هفت نفر در استان گیلان (پنج نفر بر اثر ریزش بهمن و دو نفر سقوط از ارتفاع) و یک نفر هم در شهر خلخال در اثر بیماری قلبی فوت شده است.»

همچنین به گفته سخنگوی اورژانس ایران، ۱۰۸ زن باردار نیز به “مناطق امن” منتقل شده‌اند. خالدی روز گذشته به خبرگزاری فارس گفته بود که ریزش بهمن که بر اثر آن پنج نفر جان خود را از دست داده‌اند در رودبار رخ داده و دو نفر نیز بر اثر “سقوط از ارتفاع و ریزش سقف” در رشت جان باخته‌اند.

حامد سجادی، معاون عملیات سازمان امداد و نجات ایران نیز به فارس گفت که از ١٩ تا امروز ٢٣ بهمن‌ماه ٢١ استان کشور “تحت تأثیر حوادث جوی” قرار گرفته‌اند. آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، اصفهان، ایلام، تهران، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، خراسان شمالی، زنجان، سمنان، قزوین، قم، کردستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، گیلان، لرستان، مازندران و همدان این استان‌ها هستند.

گیلان بیش از دیگر استان‌ها درگیر برف و کولاک بوده و تردد خودروها در جاده‌ها با مشکلات جدی روبه‌رو شده است. گزارش شده که در برخی از مسیرها تا حدود یک متر و ۲۰ سانتیمتر بارش برف وجود داشته است. اما به گفته آقای ساجدی، در حال حاضر “یک لاین محور رشت باز شده و خودروهای گرفتار در حال عبور هستند.”

این مقام سازمان امداد و نجات ایران با بیان اینکه “اکنون هیچ مسافری که در مسیر در برف گرفتار شده باشد، نداریم و همه اسکان داده شده‌اند”، افزود: «امدادگران در حال فعالیت هستند تا مشکل بخشی از مسیر سراوان به فومن که در اثر برف و کولاک مسدود شده بود را برطرف کنند.»

اما علی بختیاری، سخنگوی سازمان مدیریت بحران ایران، گفت: «گرچه در حال حاضر تمامی راه‌ها باز است، اما به دلیل یخبندان شدید تردد خودروها به کندی صورت می‌گیرد.»

قطعی گسترده برق
به گفته این مقام مسئول، دیروز سه‌شنبه برق ۲۴۰ هزار مشترک در استان گیلان قطع شده بوده که این قطعی هنوز هم برای ۱۵۰ هزار مشترک وجود دارد. طبق آمار رسمی، گیلان دارای یک میلیون و ۴۶۲ هزار مشترک برق است.

آقای بختیاری با بیان اینکه “امروز نیز اکیپ‌های عملیاتی برای امدادرسانی بیشتر از استان‌های همجوار وارد استان گیلان می‌شوند”، گفت: «۲۵۰۰ نفر در مدارس، مساجد و پادگان‌ها اسکان داده شده‌اند.»

در همین حال فرمانداران لنگرود و رودسر از نبود برق در این دو شهرستان خبر داده و با بیان اینکه “قطعی برق موارد دیگر را تحت تاثیر قرار داده” گفته‌اند: «تا برق وصل نشود مشکل حل نخواهد شد.»

مهرداد لاهوتی، نماینده لنگرود در مجلس شورای اسلامی نیز وضعیت گیلان را “بحرانی” توصیف کرده و خواستار رفتن وزیران کشور و نیرو به این استان و “مدیریت مشکلات” توسط خود آنان شده است.

احتمال ریزش بهمن
در این میان به گزارش ایرنا، کبری رفیعی، کارشناس سازمان هواشناسی ایران نیز پیش‌بینی کرده که بعد از ظهر امروز چهارشنبه با افزایش نسبی دما در استان‌های واقع در سواحل دریای خزر، احتمال “خطر سقوط بهمن در جاده‌های کوهستانی این مناطق وجود دارد، بنابراین رانندگان مراقب باشند.”

به گفته این کارشناس هواشناسی: «فردا در بخش‌هایی از آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، کردستان، کرمانشاه و ارتفاعات البرز مرکزی و در استان‌هایی مانند تهران، البرز، قزوین، گیلان و مازندران بارش برف خواهیم داشت. روز جمعه برای بخش‌هایی از مازندران، گلستان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی نیز بارش پراکنده باران و برف پیش‌بینی شده و روز شنبه در بیشتر مناطق کشور جوی پایدار خواهیم داشت.»

انتقادهای شدید به “سوءمدیریت” مسئولان
مدیریت پیامدهای ناشی از بارش شدید برف به‌خصوص در گیلان انتقادهای وسیعی در پی داشته است. از جمله سیف‌الله مسرور، بازرس کل استان گیلان، با بیان اینکه “ارزیابی مثبتی از عملکرد مدیران در پی بارش برف نداریم”، گفت: «با مدیرانی که وظایفشان را به نحو صحیح انجام نداده‌اند، در چارچوب قانون برخورد می‌کنیم.»

آقای مسرور افزود: «به عنوان مسئول نظارتی از شرایط موجود گله‌مند هستم و به نظرم اگر ستاد بحران هم تشکیل نمی‌شد، تفاوتی هم در شرایط موجود ایجاد نمی‌شد.»

مهرداد لاهوتی، نماینده لنگرود در مجلس نیز با تأکید بر بسته بودن صد در صد راه‌های روستایی، قطع برق ۶۵ درصد مشترکان و نیز در راه ماندن “برخی از مردم بیش از ۲۴ ساعت”، گفت که به‌رغم پیش‌بینی بارش شدید برف از دو هفته قبل “مجموعه مدیریت بحران استان در این خصوص بسیار ضعیف عمل کرده” است.

این در حالی است که علی بختیاری، سخنگوی سازمان مدیریت بحران ایران، گفته است، گرچه از چهارشنبه گذشته “اخطاریه هواشناسی صادر شده بود و این آمادگی برای مقابله با بحران در استان وجود داشت، اما حجم بارش‌ها بسیار زیاد بود.”

خبرگزاری (امنیتی) فارس نیز در گزارشی تفصیلی از “بی‌کفایتی مدیریت بحران” در رابطه با بارش اخیر برف در گیلان به‌شدت انتقاد کرده و نوشته است که با این حادثه “وعده‌های توخالی مسئولان دوباره نمایان شد.”

این خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران همچنین مدعی شده است: «در این بین باز هم نیروهای جهادی و سپاه به میدان آمدند و تعداد ۱۲۰ خودروی سپاه در سراسر استان در اختیار اداره برق و گاز قرار گرفت تا بتوانند قطعی گاز و برق منطقه را برطرف کنند.»

این خبرگزاری همچنین با اشاره به “برفی که گیلان را تعطیل کرد”، گلایه کرده: «وضعیت مسیرهای عبور و مرور رشت به علت بارش برف به‌گونه‌ای بود که متأسفانه مانع از حضور برخی از شهروندان در راهپیمایی ۲۲ بهمن شد.»

به گزارش فارس، به خاطر سوءمدیریت “مسئولان شهری و استانی” در مقابله با بحران بارش برف، در راهپیمایی ۲۲ بهمن شعارهایی از جمله “مسئول بی‌کفایت نمی‌خواهیم” سر داده شده است.

خبرگزاری (امنیتی) تسنیم، دیگر خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران نیز از “داستان تکراری فرار مسئولان استان گیلان از پاسخگویی” سخن گفته و نوشته است: «بارش برف سنگین در گیلان آزمونی برای ناکارآمدی و بی‌تدبیری نماینده عالی دولت در استان و مابقی مدیرانش بود، مدیرانی که به خواب سنگین رفتند تا روزگار مردم سیاه شود.»

در مقابل علی ربیعی، سخنگوی دولت، اعلام کرد: «تعداد روستاهایی که برق آنها در اثر بارش‌های اخیر برف قطع شده است کاهش پیدا کرده است. این در حالی است که ۹۰ هزار روستا در اثر برف دچار مشکل شده بودند. اما با توجه به گزارش امروز وزیر نیرو امیدواریم امروز مشکل برق این روستاها حل شود ضمن اینکه مشکلات جاده‌ای هم حل خواهد شد.»

دیروز سه‌شنبه نیز محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه ایران نیز در تماس تلفنی با ارسلان زارع، استاندار گیلان، برای “جبران خسارت های ناشی از بارش برف” در این استان اعلام آمادگی کرده بود. استاندار گیلان همزمان با رضا اردکانیان، وزیر نیرو و عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران نیز گفتگو کرده و از وزیر نیرو خواستار “پشتیبانی لازم برای تسریع در روند برقراری برق مشترکان گیلانی” شده بود

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله)، ۱۲ فوریه ۲۰۲۰٫