برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ. وزیر خارجه آمریکا وارد آلمان شد

کنفرانس امنیتی مونیخ از بامداد جمعه ۲۵ بهمن (۱۴ فوریه) شروع به کار می‌کند؛ در روزگاری که جهان را بحران‌های خطرناک فرا گرفته است. حدود ۳۵ تن از سران کشورها و نزدیک به ۱۰۰ وزیر خارجه تا شامگاه یکشنبه درباره بحران‌های موجود گفتگو خواهند کرد.

ولفگانگ آیشینگر، که از سال ۲۰۰۹ ریاست کنفرانس را به عهده دارد، در آغاز همین هفته در نشست مطبوعاتی با بهت و حیرت پرسید که چگونه می‌توان ظرف دو روز و نیم به این همه معضل امنیتی رسیدگی کرد؟

او گفت که در تداوم بحران سوریه و جنگ داخلی لیبی درماندگی جامعه بین‌المللی را می‌بیند. هدف کنفرانس بین‌المللی مونیخ این است که تا حدی بر این روحیه غلبه کند.

فرانک‌والتر اشتاین‌مایر که پیش از این بارها در هیئت وزیر خارجه در کنفرانس امنیتی شرکت کرده بود، امسال به عنوان رئیس جمهوری آلمان در اولین نشست کنفرانس سخنرانی خواهد کرد. احتمال می‌رود که او بار دیگر بر نقش فعال‌تر آلمان در سطح جهانی تأکید کند. او بر آن است که آلمان باید تعهدات بیشتری در حل بحران‌های موجود قبول کند.

انتظار می‌رود که امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، نیز با پیشنهادهایی تازه به کنفرانس بیاید. او در ماه‌های گذشته دست‌کم دو بار جنجال به پا کرد. یک بار که ناتو را “پیکری بی‌جان” خواند و بار دیگر که خواهان حضور اتمی قوی‌تری در سیاست دفاعی اروپا شد.

ترامپ و مخالفان او

با این که این روزها در ایالات متحده رقابت‌های انتخاباتی جریان دارد، سیاستمداران آمریکایی، هم از حزب جمهوری‌خواه و هم از حزب دموکرات در کنفرانس حضور دارند.

از دولت ترامپ مایک پمپئو، وزیر خارجه، مارک اسپر، وزیر دفاع و دان برویت، وزیر انرژی، به کنفرانس می‌آیند. در برابر آنها نانسی پلوسی، سخنگوی مجلس نمایندگان سخن خواهد راند.

ویزا برای ظریف

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در کنفرانس امنیتی مونیخ حضور خواهد رساند و سخنرانی خواهد کرد. به تازگی ظریف برای سفر به اجلاس سازمان ملل دچار مشکل شد، زیرا وزارت خارجه آمریکا از صدور ویزا برای او خودداری ورزید.

از شواهد چنین بر می‌آید که ایران و آمریکا خواهان تنش بیشتر نیستند، اما هنوز نمی‌توان از آشتی میان دو کشور سخن گفت. دو کشور در اوایل ژانویه دوره‌ای خطرناک را از سر گذراندند.

بحران‌های بی‌پایان سوریه و لیبی

آنگلا مرکل امسال در کنفرانس امنیت مونیخ حضور ندارد، اما وزیر خارجه هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، روز یک‌شنبه سخنرانی خواهد کرد.

کنفرانس مربوط به لیبی که به همت وزارت خارجه آلمان در برلین برگزار شد، نتوانست به امیدهایی که برانگیخته بود، پاسخ دهد.

در لیبی همچنان جنگ و کشتار ادامه دارد و بسیاری از کشورها منع صادرات تسلیحاتی به این کشور را نقض می‌کنند.

در شمال سوریه، در منطقه ادلب، نیز وضعیت خطرناکی پیش آمده است که می‌تواند هم جنگ و کشتار و هم فاجعه انسانی بزرگی به دنبال داشته باشد. هم‌اکنون بیش از صد هزار نفر آواره به سوی مرز ترکیه به راه افتاده‌اند.

اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، نگران از مرزهای جنوبی کشورش، به ارتش سوریه هشداری جدی داده است که در صورت حمله به سربازان این کشور، که در منطقه حائل مرزی مستقر شده‌اند، پاسخ نظامی شدیدی دریافت خواهند کرد.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۱۳ فوریه ۲۰۲۰