سفر مهم پمپئو به آفریقا؛ چگونه آمریکا کشورهای آفریقایی را علیه رژیم ایران بسیج می‌کند؟

اولین سفر مایک پمپئو، به عنوان وزیر امورخارجه آمریکا به قاره آفریقا، که قرار است روز شنبه پانزدهم فوریه، با دیدار از داکار، پایتخت سنگال آغاز شود، از چند جنبه مهم ارزیابی شده است؛ پمپئو پس از سنگال به آنگولا و اتیوپی خواهد رفت.

هرچند که رکس تیلرسون، وزیر پیشین امورخارجه آمریکا در ابتدای سال ۲۰۱۸ به آفریقا سفر کرده بود، اما او پس از بازگشت به واشنگتن از کار برکنار شد و این سفر حاصلی برای آفریقا نداشت.

در کل، دولت دونالد ترامپ، در سه سال گذشته علاقه چندانی به این قاره نشان نداده است. حتی ترامپ با اظهارنظرهای جنجالی درباره کشورهای آفریقایی و وضع محدودیت‌های ویزا برای شهروندان برخی از کشورهای این قاره که به تازگی اعلام شده، واکنش منفی برخی از کشورهای آفریقایی نسبت به سیاست‌های واشنگتن را برانگیخت.

پمپئو قرار است که پس از سفر آفریقا، در روز نوزدهم تا بیست و یکم فوریه به عربستان سعودی سفر کند تا با مقام‌های ریاض درباره مسائلی از جمله ایران و یمن به گفتگو بپردازد.

اما پیش از آغاز سفر وزیر امورخارجه آمریکا به آفریقا، پنتاگون اعلام کرد که با تخصیص منابع جدید، به آرایش تازه نیروهای نظامی خود در آفریقا برای مقابله با نفوذ چین، روسیه، و ایران خواهد پرداخت.

همچنین سایت آمریکایی هیل که مقر آن در واشنگتن است، در گزارشی در آستانه سفر پمپئو به آفریقا نوشت که دولت ترامپ برای ایجاد ائتلاف ضد جمهوری اسلامی ایران، بر حمایت برخی از کشورهای آفریقایی، مثل مراکش و سودان تأکید دارد.

بر اساس این گزارش، آمریکا حاضر است که برای به دست آوردن حمایت مراکش، حاکمیت این کشور بر سرزمین‌های مورد مناقشه صحرای غربی را به رسمیت بشناسد.

این پیشنهاد به ابتکار بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل مطرح شده است. یکی دیگر از اهداف این استراتژی، به دست آوردن حمایت کشورهای عربی و آفریقایی بیشتر از طرح «توافق قرن» است که به تازگی آمریکا برای حل مناقشه فلسطینیان و اسرائیل رسما ارائه کرده است.

در مه ۲۰۱۸، مراکش رسما روابط خود با ایران را به دلیل ارتباط جمهوری اسلامی با جبهه پولیساریو قطع کرد.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۱۵ فوریه ۲۰۲۰