کودکان از سرما می‌میرند. بزرگترین فاجعه انسانی در شمال غربی سوریه در حال عمیق‌تر شدن است

بیش از هشتاد هزار نفر، که به دنبال حملات ارتش سوریه در ایالت شمالی ادلب از خانه هایشان گریخته اند، در سرمای شدید زیر صفر در فضای باز می‌خوابند.

بسیاری از آنها هیچ سرپناهی ندارند. بیست هزار نفر در زیر حفاظ محدود درختان پناه گرفته اند.

به گزارش کمیته امداد بین‌المللی، تا کنون در روزهای اخیر دست‌کم هشت کودک بر اثر سرمای شدید درگذشته اند. یک خانواده کامل در ناتوانی برای یافتن سرپناه در برف جان سپردند.

شدت این بحران انسانی امدادگران و مقامات را تکان داده است. سازمان‌های امداد پیش از موج حملات اخیر دولت برای بازپس گرفتن ادلب نیز با حداکثر ظرفیت‌شان کار می‌کردند.

از آغاز ماه دسامبر تاکنون بیش از ۸۰۰ هزار نفر – عمدتا زن و کودک – از خانه‌هایشان گریخته اند. این بزرگترین موج آوارگان در تمام سال‌های جنگ داخلی سوریه است.

میستی بازوِل، یکی از کارکنان کمیسیون امداد بین‌المللی گفت: «غیرقابل تصور است. بزرگترین فاجعه (انسانی) در شمال غربی سوریه در حال عمیق‌تر شدن است.»

او افزود: «مردم از خانه هایشان رانده شده و می‌بینند کودکان‌شان یا در نتیجه بمباران یا بر اثر سرما جلوی چشمانشان می‌میرند؛ و این تنها اوضاع حاکم بر ادلب نیست که به مرز نابودی رسیده، بلکه این شامل مردم منطقه هم می‌شود.»

با توجه به این که اردوگاه‌های آوارگان پر شده‌اند، مساجد و مدارس درهای خود را به روی مردم گشوده‌اند، اما ظرفیت این اماکن هم پر شده و مردم بدون سرپناه مانده‌اند.

ریزش برف در برخی نقاط شمال سوریه بر وخامت اوضاع افزوده است. با افت دمای هوا به ۱۱ درجه زیر صفر، مردم برای گرم شدن، لاستیک اتومبیل، کیسه های پلاستیکی و لباس‌هایشان را می‌سوزانند.

مارک کاتس، هماهنگ‌کننده اقدامات بشردوستانه سازمان ملل در بحران سوریه، ضمن تقاضا برای اقدام بین المللی، موج تازه آوارگان در ادلب را یک «اکسودوس» (خروج جمعی) خواند.

او در هفته جاری به ایندیپندنت گفت: «ما بارها از شورای امنیت خواسته ایم از مردم غیرنظامی حفاظت کند.»

او گفت: «دنیا به کجا رسیده اگر ما نتوانیم از سه میلیون غیرنظامی – عمدتا زن و کودک – که در منطقه جنگی گیر کرده‌اند، حفاظت کنیم؟»

نبرد ادلب، گروه‌های بسیاری از ملی‌گراها و شورشیان جهادی را در مقابل یکدیگر قرار داده است. برخی از آنها از طرف ترکیه علیه دولت سوریه و حامیانش، روسیه و ایران، حمایت می‌شوند.

حملات هوایی روسیه و سوریه، بیمارستان‌ها را هدف قرار داده و کل شهرها و روستاها را از سکنه خالی کرده است. لطمات انسانی جنگ در طول سال گذشته مصیبت بار بوده است. به گزارش سازمان ملل متحد، دست‌کم ۱۷۱۰ غیرنظامی، از جمله ۳۳۷ زن و ۵۰۳ کودک، در شمال غربی سوریه کشته شده‌اند.

دولت بشار اسد عهد کرده بار دیگر تمام کشور را زیر کنترل خود در بیاورد و درحال حاضر حملات خود را بر ادلب متمرکز کرده است. در روزهای اخیر، نیروهای دولتی با رویارویی با نیروهای ترکیه که در پست‌های نظارتی در خط اول جبهه مستقرند، شاهراه استراتژیکی که حلب را به دمشق متصل می‌کند، به تصرف خود درآورده‌اند.

آنکارا به هیچ وجه نمی‌خواهد با موج دیگری از پناهجویان به این کشورمواجه شود و به همین دلیل در صدد دفاع در مقابل حملات سوریه برآمده است.

تنها در طول ده روز گذشته، ۱۳ تن از کارمندان ارتش ترکیه زیر آتش‌باری نیروهای دولت سوریه کشته شده اند. ترکیه نیز مدعی است در تلافی، ده‌ها تن از افراد سوری را کشته است.

در روزهای اخیر، ترکیه نیروهای کمکی قابل توجهی به مواضعش در ادلب فرستاده است. در هفته گذشته، دو هلیکوپتر ارتش سوریه، بر اثر اصابت موشک‌های زمین به هوا، که احتمالا از طرف آنکارا تامین شده بوده، ساقط شدند.

منبع: سایت بریتانیاپی ایندیپندنت به زبان فارسی، ۱۵ فوریه ۲۰۲۰