اعتصاب در بازار پاوه در پی کشته شدن کولبران

گزارش‌های مخابره شده از کردستان ایران حکایت از آن دارد که بازاریان در شهر «پاوه» در اعتراض به کشته شدن کولبران دست به اعتصاب زدند.

کاربران در شبکه‌های اجتماعی ویدیوهایی را منتشر کردند که حکایت از اعتصاب بازاریان در شهر پاوه دارد. در تصاویر منتشر شده به روشنی پیداست که بازار این شهر به طور کامل تعطیل است.

این اعتصاب در اعتراض به تیراندازی مستقیم به کولبران از سوی ماموران مرزی حکومت اسلامی صورت گرفته است.

ماموران مرزبانی حکومت اسلامی ایران روز یکشنبه ۲۷ بهمن به گروهی از کولبران در منطقه مرزی «نوسود» شلیک کردند؛ تیراندازی ماموران منجر به کشته شدن سه کولبر شد و پنج کولبر دیگر زخمی شده‌اند.

کانال تلگرامی «کولبرنیوز» هم از اعتصاب بازار پاوه در روز دوشنبه ۲۸ بهمن در اعتراض به شلیک به کولبران خبر دادند.

به نوشته شبکه حقوق کردستان هویت یکی از کشته شدگان هنوز اعلام نشده است و هویت دو تن از کولبرانی که با شلیک ماموران مرزبانی کشته شدند، «شاهد اداک» و «احمد صحرایی» اعلام شده است.

شبکه حقوق بشر کردستان پیش از این نوشته بود که «عظیم امین‌زاده»، «جبار محمدی»، «زاهد نوری»، «جلال نوری»، «شادمان سیدی»، «رسول هوشی» و «طاها سلمانی» در جریان تیراندازی ماموران جمهوری اسلامی مجروح شده بودند.

سازمان حقوق بشری «هه‌نگاو» هم از کشته شدن یک کولبر در تیراندازی ماموران نیروهای انتظامی خبر داد و نوشت: «دستکم ٨ کولبر نیز در اثر تیراندازی این نیروها زخمی شدەاند کە وضعیت عمومی یکی از آنها وخیم اعلام شدە است.»

بنابر گزارش هه‌نگاو «ساعت ٨ غروب روز یکشنبە ٢٧ بهمن ٩٨، نیروهای مسلح ایران در ارتفاعات مرزی ”شوشمی“ واقع در بخش نوسود از توابع شهرستان پاوە بە سوی دستەای از کولبران آتش گشودند».

حدود دوماه پیش بود که خبر جان‌باختن «آزاد خسروی» کولبر ۱۷ ساله در منطقه «سروآباد کردستان» و همچنین خبر تلخ پیدا شدن تن بی‌جان برادرش «فرهاد» چهارده ساله زیر آوار برف‌ها مخابره شد تصاویر متعددی در شبکه‌های اجتماعی از هنگام پیدا شدن تن بی‌جان این کولبر نوجوان پخش شد که بسیار متاثر کننده بود.

پس از آن بود که مردم شهر مریوان در حرکتی نمادین با در دست گرفتن یک تکه نان به خیابان‌ها آمدند تا اعتراض و همدردی خود را این‌گونه نشان دهند.

منبع: سایت بریتانیاپی ایندیپندنت به زبان فارسی، ۱۷ فوریه ۲۰۲۰