کمک یک میلیارد دلاری سعودی به عراق و افتتاح ۳ کنسولگری جدید در آن کشور

دولت سعودی چهارشنبه ۳ آوریل در نخستین روز از سفر هیئت بزرگش به عراق اعلام کرد که یک میلیارد دلار به عنوان کمک به این کشور ارائه میدهد و ۳ کنسولگری جدید در مناطق مختلف عراق افتتاح خواهد کرد.

یک هیئت بزرگ سعودی شامل شماری از وزرا به ریاست ماجد القصبی وزیر بازرگانی و سرمایهگذاری در عراق به سر میبرد.

این هیئت از ۱۰۰ شخصیت از جمله ۹ وزیر به عراق رفته تا درباره توسعه روابط و همکاریهای اقتصادی گفتوگو کند.

سفر این هیئت به منظور ازسرگیری فعالیتهای دوره دوم شورای هماهنگی سعودی-عراقی در بغداد پایتخت عراق، فعال سازی نقش سعودی در مرحله سرمایهگذاری و بازسازی عراق و همکاری با این کشور در زمینههای مخالف صورت میگیرد.

طی این سفر، ۹ وزیر سعودی با نخست وزیر و رئیس پارلمان عراق دیدار میکنند. آنها همچنینن با همتایان عراقی خود به بحث و تبادل نظر خواهند نشست. نمایندگان شرکتها و موسسه های سعودی هم جلسات گستردهای در چارچوب دوره دوم فعالیت شورای هماهنگی سعودی-عراقی برگزار خواهند کرد.

شورای وزیران عراق که با طرح توافقنامه تشویق و حمایت سرمایهگذاری میان ریاض و بغداد موافقت کرده، با هیئت سعودی پرونده های ساخت ساز در مناطق آزاد شده از تصرف داعش و نیز تشویق تبادل تجاری و همکاری فرهنگی و ورزشی را به بحث خواهد گذاشت.

ماجد بن عبدالله القصبی وزیر بازرگانی و سرمایه گذاری سعودی گفت که ریاض کنسولگری اش در بغداد را به منظور آغاز صدور روادید برای عراقی ها، پنجشنبه (امروز) افتتاح خواهد کرد. او افزود سه کنسولگری دیگر نیز افتتاح خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، القصبی افزود که ۱۳ توافقنامه آماده امضا هستند. او افزود که فعالیت در گذرگاه مرزی عرعر میان عراق و سعودی، طی شش ماه کامل خواهد شد. منبع: دبی-العربیه.نت.