یادی از نادر نادرپور

نادر نادرپور در سال ١٣٠٨ در تهران زاده شد. پس از پایان دوره تحصیلات متوسطه به ایتالیا و فرانسه رفت و از دانشگاه سوربن پاریس در رشته زبان وادبیات فرانسه فارغ‌التحصیل شد. به تهران بازگشت و چندسالی در وزارت فرهنگ‌و‌هنر به کار مشغول بود. نادرپور در سال ۱۳۴۶ همراه تعدادی از روشنفکران و نویسندگان در تأسیس کانون‌نویسندگان‌ایران نقش داشت و به‌عنوان یکی از اعضای اولین دوره هیئت‌دبیران کانون‌نویسندگان‌ایران انتخاب شد. در این دوره او سخنگوی کانون بود سمتی که بعدها حذف شد. نادرپور پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ به آمریکا رفت و تا پایان عمر در آنجا به‌سر برد.
نادر نادرپور در شهر لس‌آنجلس به فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی پرداخت. کلاس و انجمن تشکیل داد و در دانشگاه، شعر و زبان پارسی تدریس کرد ودر رادیو و تلویزیون‌های محلی فارسی‌زبان به اجرای برنامه‌های تفسیر خبر و انجام بحث و گفتگو پرداخت.
از مجموعه اشعار او می توان به « چشم ها و دست ها»، « از آسمان تا ریسمان»، « شعر انگور» و « خون و خاکستر» اشاره کرد. نادرپور ترجمه اشعار « هوانس تومانیان»، « همراه با گ. خننس، ر. بن، ه. ا. سایه»، « هفت چهره از شاعران معاصر ایتالیا» را نیز به‌عهده داشت.

نادر نادرپور سرانجام در روز جمعه ۲۹ بهمن سال ۱۳۷۸ در لس آنجلس درگذشت.
یادش گرامی

منبع: سایت کانون نویسندگان ایران