وزیر اطلاعات رژیم نگران «نُرم قابل قبول» مشارکت در “انتخابات” است

ستاد انتخابات رژیم ایران زمان اخذ رأی در انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی را ابتدا دو ساعت و تا ساعت ۲۰ شب و سپس یک بار دیگر تا ۲۲ شب به وقت ایران در سراسر کشور به جز استان چهارمحال و بختیاری تمدید کرد. در استان چهارمحال و بختیاری انتخابات در همان ساعت ۱۸ به پایان رسید. سید محمود علوی، وزیر اطلاعات حکومت اسلامی اظهار امیدواری کرده که «با حضور مردم در ساعات آخر رای‌گیری، آمار شرکت‌کنندگان به نُرم قابل قبولی برسد.»

جمال عرف، رئیس ستاد انتخابات رژیم سه ساعت مانده به پایان قانونی زمان رأی‌گیری در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از مشارکت حدود ۱۱ میلیون نفر در انتخابات خبر داد. واجدین شرایط شرکت در انتخابات دوم اسفند ماه ۱۳۹۸، ۵۷ میلیون و ۹۱۸ هزار نفر هستند.

پس از ارائه این آمار انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران در حاشیه بازدید از برخی حوزه های اخذ رای شهرستان شهریار گفت: «خبری از آخرین آمار شرکت کنندگان در استان تهران ندارم. قرار بر این است که آمار مشارکت توسط وزیر کشور اعلام شود نه منبع دیگری؛ همچنین قرار بر این شده که آمار به صورت جزئی اعلام نشود، بلکه به صورت کشوری به اطلاع مردم برسد.»

در اصفهان و به گفته حسین سیستانی، فرماندار این شهر «تا ساعت ۱۸ مشارکت مردم اصفهان در انتخابات این دوره مجلس ۳۲۰ هزار نفر و برابر با ۲۰ درصد بوده است.» تعداد کل واجدان شرایط رای در حوزه انتخابیه اصفهان یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر است.

حبیب‌الله خجسته‌پور، رئیس ستاد انتخابات استان سمنان هم گفت «از ابتدای رای‌گیری تا ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه میزان مشارکت مردم در پای صندوق‌های رای در استان سمنان ۳۲ درصد بوده است.» به گفته او تاکنون ۱۶۰ هزار نفر از واجدان شرایط، در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان سمنان شرکت کردند.

رضا زارع‌زاده، فرماندار مهریز در استان یزد هم اندکی پیش از پایان زمان رسمی انتخابات اعلام کرد که واجدین شرایط شهرستان مهریز ۳۴ هزار نفر هستند که تاکنون حدود۳۰ درصد مردم در امر انتخابات مشارکت داشتند.

جمال عرف رئیس ستاد انتخابات رژیم ایران دو روز پیش و در یک نشست خبری گفته بود: «بر اساس نظرسنجی‌ها ۵۰ درصد مردم در انتخابات مجلس ایران شرکت می‌کنند. هر چقدر از کلان‌شهرها دور می‌شویم و به سمت روستاها می‌رویم مشارکت بیشتر می‌شود.»

سخنگوی شورای نگهبان نیز چهارشنبه گفته بود که مشارکت کمتر از ۵۰ درصد مشکلی برای «دموکراسی» در ایران ایجاد نمی‌کند.

علی مطهری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو فراکسیون امید که برای نامزدی انتخابات مجلس یازدهم رد صلاحیت شده است، پس از انداختن رای خود به صندوق میزان مشارکت در انتخابات دوره یازدهم مجلس را کمتر از دوره‌های قبل پیش‌بینی کرد.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور اعلام کرد که میزان مشارکت در انتخابات شنبه سوم اسفند اعلام خواهد شد.

منبع: سایت رادیو زمانه (مستقر در هلند)، ۲ اسفند ۱۳۹۸