زلزلهای به قدرت ۷‚۵ ریشتر آذربایجان غربی و استان وان در ترکیه را لرزاند

زلزله‌ای به قدرت ۷‚۵ ریشتر صبح روز چهارم اسفند شمال آذربایجان غربی و استان وان در ترکیه را لرزاند و خسارت‌هایی برجا گذاشت. در اثر این زلزله در ایران ده‌ها نفر مجروح و چند روستا به شدت آسیب دیده اند. و در ترکیه دستکم هشت نفر جان باخته‌اند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، ساعت ۹ و ۲۳ دقیقه صبح امروز، یک‌شنبه چهارم اسفند زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۷‚۵ درجه ریشتر حوالی شهر قطور خوی در شمال آذربایجان‌غربی را لرزاند .کانون این زمین‌لرزه در ۱۷ کیلومتری قطور، ۳۱ کیلومتری خوی و ۱۱۵ کیلومتری شهر ارومیه بوده و به گفته مرکز لرزه‌نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در عمق شش کیلومتری زمین رخ داده است.

استاندار آذربایجان غربی پس از بازدید از مناطق زلزله زده در این استان گفت: در هفت روستای قطور خوی، بین ١۰ تا ١۰۰درصد واحدهای مسکونی تخریب شده اند. وی گفت در در اثر این زلزله ۶۵ نفر مصدوم شده اند که از میان آنان ۵۵ نفر به صورت سرپایی درمان شده و ١۰ نفر به بیمارستان آیت الله خویی اعزام شدند.

از سوی دیگر، مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس ایران اعلام کرد که “تاکنون ۷۵ نفر در این زلزله مصدوم” شده‌اند.

استاندار آذربایجان‌غربی همچین گفت: هم اکنون مدیریت ستاد بحران منطقه به مدیریت استانداری تشکیل شده و قرار است توزیع چادر و وسایل گرمایشی و مواد غذایی در این مناطق پخش شود و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.

دست‌کم در وان ترکیه هشت نفر کشته شدند

منطقه قطور نزدیک یکی از گذرگاه‌های مرزی میان ایران و ترکیه واقع شده است. خبرگزاری آناتولی به نقل از سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه اعلام کرد که بر اثر این زمین‌لرزه هشت نفر از اهالی شهرستان باش‌قلعه استان وان جان باخته اند. وزیر کشور ترکیه همچنین از مجروح شدن پنج نفر دیگر در این روستا خبر داده و گفته احتمال می‌رود تعدادی هنوز زیر آوار باشند.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۲۳ فوریه ۲۰۲۰