ترکیه، پاکستان و افغانستان، مرزهای زمینی خود را با ایران بستند

در پی شیوع ویروس کرونا در ایران، کشورهای ترکیه، پاکستان و افغانستان اعلام کردند که مرزهای زمینی خود را با ایران می‌بندند.نخست وزیر عراق نیز اعلام کرد که ممنوعینت ورود شهروندان غیر عراقی از مسیر ایران به خاک این کشور را برای مدت نامعلومی تمدید کرده است. از سوی دیگر اردن ورود شهروندان ایرانی، چینی و کرۀ جنوبی به خاک خود را ممنوع اعلام کرد. همچنین مقامات لبنان از لزوم معاینۀ مسافران ایرانی پیش از ورود به هواپیما برای سفر به این کشور خبر داده اند. پیش از این شرکت هواپیمایی کویت، تمامی پروازهای خود به ایران را برای مقابله با شیوع ویروس کرونا لغو کرده بود.

با گسترش شمار مبتلایان و قربانیان ویروس کرونا در ایران، دولت ترکیه روز یک‌شنبه ٤ اسفند، از بستن موقت مرزهای خود با این کشور خبر داد.

دولت آنکارا اعلام کرد که در چهارچوب این اقدام پیشگیرانه، راه‌های زمینی این کشور با ایران شامل ترانزیت و راه آهن بسته خواهد شد. بر این اساس، گذرگاه مرزی “کاپیکوی” در شرق استان وان همچنین مرز “اسن دره” در استان حکاری به روی مسافران ایرانی بسته خواهد شد.

از سوی دیگر، وزیر بهداشت لبنان در تماس با حسن عباس سفیر لبنان در ایران، از تصمیم مقامات بیروت برای معاینۀ تمام مسافران ایرانی به لبنان پیش از ورود به هواپیما خبر داده است.

پس از چین، ایران بیشترین تعداد مبتلایان و قربانیان ویروس کرونا را داشته است. بنا بر اعلام وزارت بهداشت این کشور، تعدادمبتلایان به این ویروس تا روز یک‌شنبه، دست‌کم ۴۳ مورد بوده و تعداد کشته‌شدگان به ۸ نفر رسیده است.

پاکستان مرزهای خود با ایران را بست

مقامات پاکستان نیز روز یک‌شنبه ٤ اسفند اعلام کردند که مرز تفتان، مرز مشترک این کشور با ایران را بسته است.
بنا بر اعلام رسانه‌های پاکستان، گذرگاه ترانزیت و بازار مشترک این منطقه مرزی بسته شده و فعالیت‌های تجاری و مسافرتی به حالت تعلیق درآمده است.

دولت پاکستان اعلام کرد که تمهیدات پیشگیرانه و حفاظتی را برای جلوگیری از شیوع کرونا در این منطقۀ مرزی به اجرا گذاشته و بیمارستانی ۱۰۰ تخت خوابی را نیز برای مقابله با وضعیت اضطراری در امتداد مرز ایران آماده کرده است.

ممنوعیت ورود شهروندان ایرانی به خاک عراق تمدید شد

عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق اعلام کرد که ممنوعیت ورود شهروندان غیرعراقی از مسیر ایران به خاک این کشور را که برای سه روز وضع شده بود، برای مدت نامعلومی تمدید کرده است. در بیانیۀ دفتر نخست‌وزیری عراق آمده است: «نخست‌وزیر دستور داده است که از ورود هر مسافری از ایران به خاک عراق، به غیر از عراقی‌ها جلوگیری شود.»

پیش از این شرکت هواپیمایی عراق، تمامی پروازهای خود را به مقصد ایران به حالت تعلیق درآورده بود. وزارت بهداشت عراق اعلام کرد که تا کنون هیچ موردی از ابتلا به بیماری «کووید-۱۹» در این کشور دیده نشده است.

اردن ورود ایرانی‌ها را ممنوع کرد

اردن ورود شهروندان چینی، ایرانی و کرۀ جنوبی را به خاک خود ممنوع اعلام کرد.

دولت اردن روز یکشنبه ٤ اسفند اعلام کرد که به غیر از شهروندان اردنی، ورود تمام مسافران از مقصد چین، ایران و کرۀ جنوبی به این کشور، به منظور مقابله با خطرات گسترش ویروس کرونا ممنوع خواهد بود.

افغانستان تمامی رفت و آمدها به ایران را متوقف کرد

وزارت امور خارجۀ افغانستان نیز اعلام کرد که ضمن توقف موقت تمامی رفت و آمدها به ایران، تا اطلاع ثانوی ارائۀ خدمات کنسولی در این کشور را نیز به حالت تعلیق در می‌آورد.

تصمیمات اخیر دولت کابل پس از آن اتخاذ شد که افغانستان از شناسایی سه فرد مشکوک به ویروس کرونا در ولایت هرات خبر داد. گفته می‌شود که این سه فرد به‌تازگی به قم سفر کرده بودند.

پیش از این، شرکت هواپیمایی کویت با توصیۀ وزارت بهداشت این کشور، کلیۀ پروازهای خود به ایران را برای مقابله با شیوع ویروس کرونا لغو کرده بود.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۲۳ فوریه ۲۰۲۰