«هفته کاهش خشونت‌ها» در افغانستان آغاز شد

«هفته کاهش خشونت‌ها» که به تازگی میان طالبان و آمریکا توافق شده است، از امروز شنبه ۳ حوت/ ۲۲ فوریه در سراسر افغانستان آغاز شد. هرچند در این ۷ روز پیش‌رو، بر کاهش خشونت‌ها توافق شده، اما طالبان در نخستین ساعات امروز، حمله‌هایی را راه‌اندازی کردند.

«یک‌هفته کاهش خشونت‌ها» که به تازگی آمریکا و طالبان به عنوان پیش‌شرط امضای توافقنامه صلح، روی آن توافق کرده‌اند، از ۱۲ بامداد امروز شنبه رسماً آغاز شد. اما در نخستین ساعات، طالبان حمله‌ای را از چند سو بر پاسگاه‌های نیروهای امنیتی در ولسوالی “زارع” ولایت بلخ در شمال افغانستان راه‌اندازی کردند.
حکومت افغانستان انتظار داشت تا در هفته کاهش خشونت، هیچ حمله‌ای راه‌اندازی نشود و به گونه‌ای آتش‌بس برقرار شود.

طالبان اما پس از این حمله، در اعلامیه‌ای در مورد چگونگی مراعات کردن «هفته کاهش خشونت‌ها» توضیح داده و نوشته است که این یک هفته «آتش‌بس عام» نیست.
در این اعلامیه آمده که در فراهم کردن فضای مناسب برای امضای توافقنامه، تنها مرکزهای ولایت‌ها، مرکز قول اردوها، پایگاه‌های نظامی و تمام نهادها و مرکزهایی که مربوط خارجی‌هاست در امان هستند و حمله‌های طالبان خارج از این مکان‌ها نباید تخطی تلقی شود.

در همین حال، ژنرال اسکات میلر، فرمانده عمومی مأموریت حمایت قاطع، در نشست خبری مشترک با مسعود اندرابی، سرپرست وزارت داخله افغانستان و اسدالله خالد، سرپرست وزارت دفاع افغانستان که امروز در کابل برگزار شد، گفته که کاهش خشونت‌ها مشروط شده یک پیروزی برای افغانستان است و طالبان باید تعهدی را که در این راستا داده‌اند عملی کنند.

از سوی دیگر، مسعود اندرابی، سرپرست وزارت داخله نیز در این نشست خبری گفته که به نیروهای امنیتی و دفاعی، هدایت لازم داده شده و مرکز رهبری مشترک وزارت‌های دفاع، داخله و مأموریت حمایت قاطع ایجاد شده است.
به گفته سرپرست وزارت داخله افغانستان، این مرکز رهبری، وضعیت و رویدادهایی را که رخ می‌دهد از نزدیک بررسی می‌کند و درصورت دیدن تخطی از سوی طالبان، نیروهای امنیتی که در حالت آماده باش قرار دارند از خود دفاع خواهند کرد.

به روز جمعه ۲ حوت/ ٢١ فوریه، آمریکا و طالبان اعلام کردند که روی «کاهش یک هفته‌ای خشونت‌ها» توافق کرده‌اند و قرار است در پایان آن، توافقنامه صلح میان دو طرف امضا شود.
آمریکا همچنین تأکید کرده که این هفته، به عنوان پیش‌شرط امضای توافقنامه صلح عمل خواهد کرد.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۲۲ فوریه ۲۰۲۰