ویروس کرونا: تا بامداد جمعه ۲۶ نفر جان خود را از دست دادند؛ نماز جمعه در تهران و چند شهر دیگر لغو شد

وزارت بهداشت رژیم ایران روز پنج‌شنبه ۸ اسفند/ ۲۷ فوریه از ابتلای ۲۴۵ نفر به ویروس کرونا در این کشور و همچنین مرگ ۲۶ نفر در شهرهای مختلف خبر داد. همچنین خبرها حاکی از تعطیلی نماز جمعه این هفته در تهران و اصفهان است.

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت ایران با اعلام آخرین آمار ابتلا به کووید- ۱۹ در کشور، گفته که بررسی‌های انجام شده از روز چهارشنبه تا پیش از ظهر پنج‌شنبه، روی موارد مشکوک کووید- ۱۹ مشخص کرده که ۱۰۶ نفر ابتلای قطعی‌شان به کرونا، تایید شده است که ۷ نفر از آنها درگذشتند.

به گفته وی از میان موارد تایید شده طی یک روز گذشته، ۳۸ تن در استان تهران، ۲۳ تن در گیلان، هفت تن در قم، یک تن در همدان، هشت تن در اصفهان، هفت تن در مازندران، پنج تن در اردبیل، سه تن در البرز، یک تن در خراسان رضوی، سه تن در سمنان، دو تن در کرمانشاه، سه تن در لرستان، یک تن در کردستان، یک تن در یزد، یک تن در آذربایجان غربی و دو تن در آذربایجان شرقی بوده‌اند.

وی همچنین بر لزوم محدودیت ترددهای شهری و بین‌شهری تاکید کرد و گفت که شرط اول در کنترل این بیماری، همین کار است. جهانپور همچنین گفته که روند ابتلا به بیماری در اغلب استان‌ها صعودی است و در روزهای آینده هم این روند حفظ خواهد شد.

همزمان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در پیامی ویدئویی درباره این بیماری از سیستم پزشکی کشور سپاس‌گزاری کرده است. روز پنج‌شنبه ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران تشکیل شد.

به گفته علیرضا زالی، فرمانده مقابله با کرونا در استان تهران پیشنهاد تعطیلی موقت نماز جمعه کلان‌شهر تهران و سایر شهرستان‌های تابعه استان تهران، پیشنهاد تعطیلی موقت اماکن زیارتی مشتمل بر بقاع متبرکه و امام زادگان در سطح استان تهران تا اطلاع ثانوی، پیشنهاد تعطیل موقت برگزاری نماز جماعت در مساجد سطح استان تهران، استمرار تعطیلی مدارس و مراکز آموزش عالی در سطح استان تهران با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تعطیلی کنسرت‌ها، سینماها، تئاترها، تالارها، سالن های اجتماعات، مکانهای برگزاری مراسم جشن و تشریفاتی در سطح استان تهران تا اطلاع ثانوی از دیگر مصوبات این ستاد بود.

همچنین خبرگزاری ایرنا از برگزاری جلسه‌ای از سوی وزارت أمور خارجه ایران و با حضور سفرای کشورهای خارجی و نماینده سازمان بهداشت جهانی خبر داده است.

خبرگزاری ایرنا نوشته که در این جلسه مقامات وزارت بهداشت ایران در این جلسه با تاکید بر “اقدامات شفاف ایران در این زمینه و اطلاع‌رسانی کافی و موثر” از جامعه جهانی خواستند که از اعمال محدودیت‌هایی فراتر از استانداردهای و مقررات بین‌المللی به خصوص در زمینه مبادلات تجاری خودداری کند.

تعطیلی نماز جمعه شهرهای تهران و اصفهان

ستاد اقامه نماز در تهران خبر داد که براساس تصمیم ستاد سیاست‌گذاری ائمه جمعه، نماز جمعه این هفته (۹ اسفندماه) در تهران و چند مرکز استان کشور برگزار نخواهد شد.

همچنین خبرگزاری ایسنا به نقل از مسئول ستاد نماز جمعه اصفهان اعلام کرده که براساس نظر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و با موافقت امام جمعه شهر اصفهان، فردا نماز جمعه برگزار نخواهد شد.

به گفته وی این تصمیم درمورد شهرهایی که موارد مبتلا به بیماری کرونا و موارد مشکوک به این بیماری را دارند، اجرا خواهد شد.

مرگ الهام شیخی، بازیکن فوتسال شهر قم

هیئت فوتبال استان قم از مرگ الهام شیخی، فوتسالیست اهل این شهر خبر داده است. شیخی اولین ورزشکار ایرانی است که قربانی کرونا شده است.کنفدرواسیون فوتبال آسیا هم از لغو بازی‌های هرچهار نماینده ایران در سوم لیگ قهرمانان این قاره خبر داد.

این درحالی است که فدراسیون فوتبال ایران إصرار دارد بدون حضور تماشاگران، رقابت‌های لیگ برتر را برگزار کند. همچنین خبرها حاکی از ابتلای مجتبی ذوالنور، نماینده قم در مجلس شورای اسلامی به کرونا است. وی در صفحه شخصی خود با اعلام این موضوع گفته که در قرنطینه به سر می‌برد.

اخبار دیگر از ابتلای عده‌ای از مدیران درمانی قم به ویروس کرونا حاکی است.

فریبا ابتهاج، مدیر روابط عمومی معاون رئیس جمهوری در أمور زنان هم از ابتلای معصومه ابتکار به ویروس کرونا خبر داده است.

ممنوعیت ورود چینی‌ها به ایران

بر اساس دستور پلیس مهاجرت و گذرنامه نیروی انتظامی ورود تمام اتباع چین نیز به کشور ممنوع اعلام شده است.

کنسول‌گری ایران در دبی نیز روز چهارشنبه هفتم اسفند با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که برای بازگرداندن اتباع ایرانی از امارات متحده عربی “رایزنی‌های فراوان” صورت گرفته است.

مقام‌های کنسولی ایران می‌گویند که تاکنون با صدور مجوز پرواز هواپیماهای بدون مسافر ایرانی به امارات مخالفت شده است.

روز پنج‌شنبه نیز موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه درباره توقف یک‌باره و از قبل اعلام نشده پروازهای امارات گفت که موافقت اصولی در این زمینه صادرشده است.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۲۷ فوریه ۲۰۲۰