هشدار سازمان جهانی بهداشت در مورد گستردگی شیوع کرونا در ایران

در حالی که سازمان جهانی بهداشت در مورد گستردگی شیوع کروناویروس (کووید-۱۹) در ایران هشدار داده است، مقامات تهران در گامی مثبت اقدام به لغو برگزاری نماز جمعه امروز (جمعه) در ۲۳ استانی کرده‌اند که موارد ابتلا به کرونا در آنها گزارش شده است. البته همچنان از قرنطینه قم به عنوان کانون شیوع ویروس کرونا در ایران با بیشترین آمار جان‌باختگان، پرهیز می‌شود و قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی قم از احتمال احداث بیمارستان صحرایی در این شهر خبر داده است.

در عین حال مقامات سازمان بهداشت جهانی هشدار دادند که ایران بالاترین نرخ مرگ مبتلایان به کرونا در خارج از چین را دارد و ممکن است شیوع این بیماری در ایران بسیار وسیع‌تر از آن چیزی باشد که گزارش می‌شود. سازمان جهانی بهداشت ایران را یکی از نقطه‌های حساس در شیوع جهانی کرونا معرفی کرده است.

وزارت بهداشت ایران می‌گوید تا کنون ۲۶ نفر جان خود را از دست داده و بیش از ۲۴۸ نفر نیز مبتلا شده‌اند. اما آمار غیر رسمی از داخل ایران تعداد جان‌باختگان را بیش از ۱۰۰ نفر اعلام می‌کند. نتیجه یک تحقیق در دانشگاه تورنتو نیز نشان می‌دهد که بیش از ۱۸ هزار نفر در ایران به کرونا مبتلا هستند.

گزارش‌های مربوط به شیوع کرونا در ایران از نیمه بهمن‌ماه منتشر می‌شد، اما وزارت بهداشت تاکید داشت که کرونا به ایران نیامده است. به گزارش تسنیم، سعید نمکی، وزیر بهداشت ۲۳ بهمن‌ماه گفته بود که نمایندگان سازمان جهانی بهداشت هنگام بازدید از ایران اقرار کرده‌اند که کرونا در ایران مشاهده نشده است. نمکی در حالی این ادعا را مطرح کرد که در همان روز روزنامه ایران از مرگ یک زن ۶۳ ساله مشکوک به ابتلا به کرونا در ایران خبر داده بود.

با وجود پنهان‌کاری‌های انجام شده که همچنان ادامه دارد و تبدیل کردن کرونا به یک موضوع سیاسی-امنیتی، اقدام شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه درباره نماز جمعه امروز، گامی مثبت در جهت جلوگیری از شیوع گسترده‌تر کرونا به شمار می‌رود.

در اطلاعیه این شورا آمده است که در شماری از شهرها از جمله تهران، قم، مشهد، تبریز، ارومیه، اصفهان، شیراز،گرگان و بندرعباس نماز جمعه برگزار نخواهد شد.

در همین حال ایرنا به نقل از قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی استان قم گزارش داده که در صورت اوج‌گیری این بیماری در قم، شاید برای مداوای بیماران بیمارستان صحرایی احداث شود. ابزاره گفت:«در صورتی که مسائل بهداشتی به درستی در قم رعایت نشود شاید نیاز به تخت ما، به دو تا سه هزار هم برسد.»

ابزاره همچنین از ابتلای رئیس دانشگاه علوم پزشکی، دو معاون وی و ۱۰ نفر از پزشکان و پرستاران قم به کرونا خبرداد.

منبع: سایت بریتانیائی ایندیپندنت به زبان فارسی ۲۸ فوریه ۲۰۲۰