از تصمیات جدید ستاد بحران آلمان، اعمال محدودیت از جمله برای مسافران ایرانی

گزارش وضعیت سلامت مسافرانی که از کشورهای درگیر با کرونا چون کره جنوبی، ژاپن و ایران قصد سفر به آلمان را دارند، پیش از سفر، از تصمیمات تازه کمیته‌ی بحران آلمان برای مقابله با کروناست. تاکنون این مقررات شامل چین می‌شد.

آنچه که در سالن برگزاری نشست ستاد بحران آلمان در ساختمان وزارت بهداشت این کشور از نگاه خبرنگاران دور نماند، وجود مواد ضدعفونی‌کننده بود در کنار فلاسک‌های قهوه روی میز؛ کرونا از آنچه که فکر می‌شد نزدیک‌تر خزیده است. بالای میز نقشه‌ی جهان نصب شده بود با تازه‌ترین داده‌ها در مورد آلودگی به این ویروس در سراسر جهان: ۸۳ هزار مبتلا.

ماموریتی که برعهده‌ی کارشناسان شرکت کننده در این نشست گذاشته شده بود: تعیین معیارهایی برای برگزاری گردهمایی‌ها و همایش‌های بزرگ با وجود خطر کرونا. کارشناسان در این نشست معتقد بودند، ممنوعیت یا اجازه برگزاری چنین رویدادهایی موضوعی است که باید تصمیم‌‍گیری در مورد آن بر عهده اداره‌ها و دستگاه‌های همان منطقه گذاشته شود.

همزمان با این صحبت‌ها و برگزاری این نشست، یکی از مقامات مسئول در حوزه‌ی بهداشت و درمان آلمان در برلین در یک مصاحبه‌ی تلویزیونی از لغو برگزاری نمایشگاه سفر و گردشگری برلین ” آی تی بی” خبر داد. این نمایشگاه قرار بود از ۴ تا ۸ ماه مارس در برلین برگزار شود.

پس از اعلام این خبر، ستاد بحران در اطلاعیه‌ای دو صفحه‌ای تصمیمات خود را در مورد همایش‌ها و گردهمایی‌های بزرگ اعلام کرد. در این اطلاعیه توصیه شده است که برگزارکنندگان، به ریسک ارزیابی شده از سوی مؤسسه روبرت کخ برای رویدادهای بزرگ توجه کنند.

مؤسسه‌ی روبرت کخ، بسته به نوع رویداد، محل برگزاری و شرکت‌کنندگان در آن پیشنهاد کرده است یا غربال‌گری ورودی صورت گیرد یا رویداد به کل لغو شود.

یکی از اداره‌های بهداشت و درمان در برلین در منطقه شارلوتنبورگ-ویلمرزدورف، برخی از این توصیه‌ها و محدودیت‌های تشدید شده را در مورد نمایشگاه سفر و گردش‌گری در این شهر به کار بسته است.

مسئولان بهداشت و درمان برلین نمایشگاه هفته آینده را با این توجیه که “شمار زیادی شرکت‌کننده در فضایی محدود در کنار هم جمع خواهند بود و این مسئله خطر انتقال ویروس را افزایش می‌دهد”، لغو کردند.

خرسندی وزیر بهداشت و درمان آلمان از لغو نمایشگاه:
ینس اشپان، وزیر بهداشت و درمان آلمان تصمیم مسئولان در برلین برای لغو نمایشگاه را “تصمیمی درست” می‌داند.

از دیگر تصمیمات کمیته‌ی بحران، ارزیابی و گزارش وضعیت سلامت مسافرانی است که از راه‌های دریایی یا هوایی از کشورهایی چون کره‌ی جنوبی، ژاپن و ایران قصد سفر به آلمان را دارند. این سنجش باید پیش از سفر صورت گیرد. تاکنون این مقررات تنها شامل حال مسافرانی بود که از چین می‌آمدند.

ستاد بحران همچنین از تشدید کنترل توسط پلیس فدرال آلمان در مناطق مرزی خبر می‌دهد. ثبت داده‌های مسافران قطار که به آنها ظن ابتلا به کرونا می‌رود از دیگر تصمیماتی است که در این اطلاعیه به آن اشاره شده است.

مرکل خواستار اعتدال و میانه‌روی شد:
اشتفن زایبرت، سخنگوی دولت آلمان پیش از این اعلام کرده بود که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان روزانه در جریان تازه‌ترین خبرها در مورد شمار مبتلایان به کرونا، گسترش این بیماری و تدابیر مقابله با آن قرار می‌گیرد.

صدراعظم آلمان در عین حال در موضوع کرونا، خواستار “میانه‌روی” شده است. آنگلا مرکل معتقد است نباید به این دلیل تمامی رویدادها و همایش‌ها لغو شوند. صدراعظم آلمان می‌گوید این کشور بهترین شرایط و امکانات را برای مقابله با این ویروس دارد. علاوه بر این آنگلا مرکل مسئولیت فردی شهروندان در این مسئله را هم یادآور می‌شود. برای نمونه،: «[تصمیم به اینکه] امشب به کسی دست نمی‌دهم.»

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۲۹ فوریه ۲۰۲۰