خانم پلاسخرت نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور عراق: “گروه های مسلح مانع از ادامه حیات عراق شده اند”

«جنین هنیس پلاسخرت»، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور عراق، تأکید کرد که گروه های مسلح در کشور مانع از ادامه حیات عادی در عراق شده اند.

او امروز (۳ مارس) در گزارش خود که در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره عراق قرائت کرد تأکید کرد که وضعیت امنیتی خیابان های عراق بسیار پیچیده و مدیریت آن کار دشواری است.

پلاسخرت افزود که عراق شاهد حضور گروه های مسلحی با شمار نامشخصی از افراد است که برای بر هم زدن اوضاع کشور و ایجاد خسارت فعالیت می کنند و با عملکرد خود که خارج از چارچوب حکومت است مانع از ادامه حیات در عراق شده اند.

وی تأکید کرد که سران سیاسی عراق به جای پرده پوشی در این باره باید درصدد برچیدن این گروه ها برآیند و افزود که این گروه ها برخوردار از حمایت خارجی هستند و می کوشند که نظام حکومت را تضعیف کنند.

وی افزود که تحولات بین المللی و منطقه ای همچنان بر عراق تأثیر می گذارد و تأکید کرد که باید برای بسط قانون کوشید و فرصت های راه حل در عراق در حال کم شدن است.

او درباره تظاهرات در عراق نیز که ۵ ماهه شده است گفت که تظاهرات یک شبه ایجاد نشده و یک شبه هم جمع نمی شود و افزود که حکومت موظف به حفظ امنیت تظاهرات کنندگان و برخورد و محاکمه عاملان تعرض به آنهاست.

نماینده سازمان ملل در بخش دیگری از سخنانش بر ضرورت اجرای انتخابات عادلانه و شفاف در عراق تأکید کرد و گفت که کنترل روند انتخابات اولویت دارد اما لازم است که کل نظام انتخاباتی اصلاح شود و کمیته ای مستقل مسئولیت اجرای انتخابات را بر عهده بگیرد.

وی گفت که مجلس عراق باید قانون انتخابات را از بلاتکلیفی درآورد.

وی همچنین خاطرنشان کرد که منافع حزبی مانعی مهم دربرابر موفقیت عراق است و تأکید کرد که فرصت ۱۵ روزه برای رسیدن به توافق سیاسی جهت معرفی جانشین محمد توفیق علاوی کفایت نخواهد کرد.

منبع: سایت عراقی میدل ایست نیوز به زبان فارسی، ۳ مارس ۲۰۲۰