پایگاه‌های حزب‌الله عراق و نجبا در سوریه بمباران شدند

ساعتی بعد از حمله با راکت به پایگاه نظامی التاجی آمریکا در شمال بغداد، پایگاه‌های شبه‌نظامیان شیعه طرفدار ایران در ابوکمال سوریه بمباران شدند. وزیران خارجه آمریکا و بریتانیا با یکدیگر تلفنی گفتگو کردند. پمپئو تأکید کرد که آمریکا حمله به پایگاه‌هایش را تحمل نمی‌کند.

بر اساس گزارش شبکه تلویزیونی رووداو، به نقل از دیده‌بان حقوق بشر سوریه مستقر در لندن، بعد از حمله موشکی به پایگاه التاجی، بامداد پنج‌شنبه ۱۲ مارس/ ۲۲ اسفند مقر گروه‌های نجبا، فاطمیون، حزب‌الله عراق و زینبیون در منطقه ابوکمال سوریه مورد حمله موشکی و بمباران هوایی جنگنده‌های هوایی قرار گرفته است. هنوز مشخص نیست که این حمله در پاسخ به حمله به پایگاه التاجی انجام شده باشد. همچنین مشخص نیست که جنگنده‌های شکاری که به مواضع نیروهای سپاه قدس و حزب‌الله عراق حمله کردند به ارتش آمریکا تعلق داشته باشند.

شامگاه چهارشنبه ۱۱ مارس/ ۲۱ اسفند بین ۱۰ تا ۱۵ راکت کاتیوشا به پایگاه نظامی التاجی، محل استقرار نیروهای آمریکایی در شمال بغداد اصابت کرد. در این حمله سه نفر از جمله دو نظامی آمریکایی و یک نظامی بریتانیایی کشته و بین ۱۰ تا ۱۱ نفر هم مجروح شدند.

ارتش بریتانیا بامداد پنج‌شنبه ۱۲ مارس/ ۲۲ اسفند با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در حال بررسی این حمله است.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت حمله به پایگاه التاجی در شمال بغداد را به عهده نگرفته است. نیروهای امنیتی عراق کامیونی از نوع کیا (بنگو) که با ۱۰ کاتیوشا پایگاه نظامی تاجی در ۲۵ کیلومتری شمال بغداد را مورد حمله قرار داد را توقیف کرده‌اند.

مورگان اورتگاس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از گفتگوی وزیران خارجه آمریکا و بریتانیا درباره این حمله خبر داد و در صفحه توییتر خود نوشت: «ایالات متحده این حمله مرگ‌بار را علیه پرسنل ائتلاف، محکوم می‌کند.»

پمپئو بعد از گفتگوی تلفنی با راب در واکنش به حمله راکتی به پایگاه التاجی در توییتر خود نوشت: «حمله امروز به پایگاه التاجی در عراق تحمل نخواهد شد. من و دومینیک راب توافق داریم که مسئولان این حادثه باید پاسخگو باشند.»

منبع: سایت رادیو زمانه (مستقر در هلند)، ۲۲ اسفند ۱۳۹۸