بورس‌های جهانی دوباره سقوط کردند

به‌رغم اقدامات بانک مرکزی آمریکا و بانک‌های مرکزی دیگر کشورهای جهان برای کاهش تأثیرات اقتصادی کرونا ویروس و بازگرداندن آرامش به بازار، سقوط ارزش سهام و شاخص‌ها روز دوشنبه ١٦ مارس در بورس‌های جهان ادامه داشت. بورس‌های جهان پس از دوشنبه سیاه هفته گذشته، یک دوشنبه سیاه دیگر را تجربه کردند. بازار جهانی نفت هم امروز شاهد افت شدید بود؛ هر بشکه نفت برنت با ۷ درصد کاهش به ۳۱ دلار نزدیک شد. بحران ناشی از کروناویروس همچنین ضربات بسیار محکمی را بر بخش هواپیمایی و خدمات مسافرتی و تمامی بخش‌های گردش‌گری در جهان وارد آورده است.

در کمتر از یک هفته، ما شاهد دومین سقوط بورس اوراق بهادار در بازارهای جهانی هستیم. بازارهایی که با شک و تردید به تصمیمات گرفته شده از سوی مقامات جهان برای مهار تأثیرات اقتصادی این بحران بزرگ بهداشتی واکنش نشان می‌دهند.

ترس و واهمه در بورس اوراق بهادار نیویورک به گونه‌ای بود که معاملات امروز فقط کمی پس از گشایش به حالت تعلیق درآمد. شاخص اس ان‌د پی ۵۰۰ آمریکا، این شاخص که نمایان‌گر ۵۰۰ شرکت بزرگ در بورس وال استریت است با آغاز معاملات بیش از ۸ درصد سقوط کرد. شاخص داو جونز، شاخص شرکت های بزرگ صنعتی در حدود ۱۰ درصد و نَزدَک، شاخص شرکت‌های تکنولوژی بیش از ۶ درصد سقوط کرد.

بورس اوراق بهادار نیویورک در سقوط شاخص‌ها تنها نبود. تمامی بورس‌های آسیایی و اروپایی امروز با سقوط ارزش سهام روبرو شدند. بورس فرانکفورت با ١٠ درصد سقوط به پایین ترین سطح خود از سال ٢٠١٣ رسید. در پاریس، شاهد یک دوشنبه سیاه در بورس بودیم: بعد ازظهر امروز شاخص کَک ۴۰ (CAC 40) با سقوط ٤٧١امتیاز به ٣٦٤٦ نقطه سقوط کرد. شاخص ۴۰ شرکت برتر در بورس پاریس پس از افت ٢٠ درصدی در هفته گذشته، همچنان به افت خود ادامه داد. الکساندر هژز، کارشناس بازارهای مالی در شرکت مشاور و مدیریت ریش‌ولیو به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما هرگز این چنین فشار کاهشی را بورس پاریس ندیده بودیم. حتی در سال ٢٠٠٨ که نزدیک به یک فاجعه مالی بودیم، حرکات بورس متفاوت بود.»

سقوط ارزش سهام و شاخص‌ها در بازارهای مالی بین‌المللی در حالی امروز اتفاق افتاد که بانک مرکزی آمریکا دیشب و در اقدامی ناگهانی نرخ پایه بهره بانکی خود را با یک درصد کاهش به نزدیک صفر رساند و از یک بسته محرک اقتصادی ۷۰۰ میلیارد دلاری خبر داد. بانک مرکزی آمریکا هفته پیش هم نرخ پایه بهره بانکی خود را نیم درصد کاهش داده بود.

افزون بر سقوط شاخص بورس‌های جهانی، قیمت نفت خام نیز امروز در بازار با افت بسیار شدیدی روبرو شد. با افت قیمت نفت، تمامی بورس‌های کشورهای عربی خلیح فارس قرمز پوش شدند و با افت‌های بسیار زیادی روبرو شدند. قیمت نفت برنت امروز دوباره به حدود ۳۱ دلار در هر بشکه سقوط کرد. قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز به حددود ٢٩ دلار در هر بشکه سقوط کرد.

افزایش بسته شدن مرز کشورها برای پیشگیری از شیوع بیشتر کرونا و کاهش تقاضای مسافرت‌های هوایی، شرکت‌های هواپیمایی و خدمات مسافرتی را در وضعیت بسیار دشواری قرار داده است. برخی از شرکت‌های هواپیمایی اروپائی تا ٩٠ درصد مسافران خود را از دست داده‌اند. سایه سنگین ورشکستگی بر بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی سنگینی می‌کند.

منبع: ساید رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۱۶ مارس ۲۰۲۰