سردار حکومت اسلامی ساخت ویدیو پیرامون بارش بادمجان در ایران را ممنوع کرد

صبح امروز دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۸، سردار «علی ذوالقدر»، رییس پلیس اطلاعات و امنیت عمومی شهر تهران از بازداشت پنج نفر از افرادی که اقدام به انتشار فیلم بارش بادمجان از آسمان (https://youtu.be/n4a_wEfgFMI) کرده بودند، خبر داد.
او گفت: «قرار است این افراد فیلمی را منتشر کنند و بگویند که وابسته به گروه خاصی نبوده‌اند.»

تنها ساعاتی پس از انتشار این خبر، «امین تقی‌پور» که به عنوان طراح و سازنده اصلی این کلیپ معرفی شده است، در صفحه اینستاگرامش با انتشار یک ویدیو (https://youtu.be/MvMwmB83vaA)، به خاطر ساخت این کلیپ‌ها از مردم عذرخواهی کرد.

روز یک‌شنبه سه کلیپ در فضای مجازی منتشر شدند که نشان می‌دادند از آسمان تهران بادمجان می‌بارد! کلیپ‌ها به سرعت مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفتند و آنها با لحنی طنز، این بارش عجیب را با اتفاقات ناگوار و تلخی که در چند ماه اخیر برای ایرانیان رخ داده است، مرتبط کردند.

امین تقی‌پور که به عنوان سازنده این کلیپ‌ها معرفی شده، متخصص جلوه‌های ویژه بصری است و در کانادا زندگی می‌کند. جستجوی نام وی در فهرست فیلم‌های سایت «ایامدیبی» که فیلم‌های سینمایی دنیا را معرفی و امتیازدهی می‌کند، نشان می‌دهد که او تا کنون با چند فیلم سینمایی هالیوودی همکاری داشته است. تقی‌پور در تیم طراحی جلوه‌های ویژه فیلم «مردان ایکس» به کارگردانی «برایان سینگر» و فیلم «بلید رانر» به کارگردانی «ریدلی اسکات» حضور داشته است.
امین تقی‌پور در ویدیوی توضیحاتش درباره کلیپ‌های بارش بادمجان گفته است که به دعوت یک آموزشگاه ویژه جلوه‌های تصویری، در تهران مشغول تدریس بوده و این ویدیوها برای یک کلاس تکنیکی آموزشی ساخته شده‌‌اند.

به گفته او، این کلیپ‌ها، پروژه یکی از واحدهای درسی بوده‌اند که او در یک موسسه آموزش جلوه‌های ویژه در تهران تدریس می‌کند: «بچه‌ها خواستند یک جسم سه بعدی را با فیلم واقعی ترکیب و باورپذیر کنیم.»

به گفته این متخصص، ایده و ساخت این کلیپ اوایل زمستان شکل گرفته و قرار بوده بهمن ماه ساخت آن تمام شود که به دلیل شیوع ویروس «کرونا»، تکمیل و نهایی شدن آن تا روز ۲۴ اسفند طول کشیده است.
یک منبع مطلع به «ایران‌وایر» می‌گوید که بازداشت شدگان برای این که ارتباط این کلیپ با وقایع ناگوار و تلخ این روزها به ویژه شیوع کرونا را تکذیب کنند، تحت فشار قرار گرفته‌اند.

احتمالا توضیحات امین تقی‌پور برای این که ایده ساخت کلیپ‌ها اول زمستان شکل گرفته، به همین دلیل است. بسیاری از کاربران فضای مجازی حوادث تلخ این روزها را با بازی‌های کامپیوتری مقایسه می‌کنند که بعد از اتمام و گذراندن هر مرحله، یک مرحله سخت‌تر پیش می‌آید. کلیپ پرتاب بادمجان نیز به عنوان مرحله بعد از شیوع کرونا در نظر گرفته شده بود و کاربران زیادی به این موضوع اشاره کرده بودند.
کاربری نوشته بود: «مرحله بارش بادمجان از آسمان را هم رد کردیم، مرحله بعدی حتما اژدها است.»
امین تقی‌پور توضیح می‌دهد که بعد از اتمام این ویدیوها، هنرآموزانش آنها را در صفحات مجازی خودشان منتشر کردند و توسط فالوئرهایشان بازنشر شده‌اند: «متاسفانه برخی افراد سودجو از آنها استفاده کردند.»
سردارعلی ذوالقدر گفته بود این کلیپ‌ها باعث تشویش اذهان عمومی عمومی شده‌اند.
امیر تقی‌پور در انتهای ویدیو بار دیگر از مردمی که با دیدن این ویدیو نگران شده‌اند، عذرخواهی می‌کند.
یک منبع مطلع به «ایران‌وایر» می‌گوید امین تقی‌پور پس از بازداشت، وادار شده است این ویدیو را در اینستاگرامش منتشر و از مردم عذرخواهی کند.

به گفته او، «باشگاه خبرنگاران جوان» که زیر نظر معاونت سیاسی سازمان صداوسیما فعالیت می‌کند، باعث برخورد با سازندگان این کلیپ بوده است.

او می‌گوید ویدیو عذرخواهی امین تقی‌پور نیز زیر نظر خبرنگاران باشگاه خبرنگاران جوان ضبط شده است. این خبرگزاری روز گذشته و همزمان با انتشار کلیپ، سراغ «حمیدرضا گودرزی»، معاون امنیتی استانداری تهران رفته و از قول او نوشته بود: «این فیلم سر کاری است و در زمان سرمای شدید زمستان ضبط شده است که الان آن را منتشر کرده‌اند. این تصاویر با استفاده از تکنیک جلوه‌های ویژه که برای فیلم‌های سینمایی ساخته می‌شود، تهیه شده است.»
در همین خبر، امین تقی‌پور به عنوان سازنده اصلی این کلیپ معرفی شده است. بازداشت سازندگان این کلیپ و انتشار ویدیوی عذرخواهی امین تقی‌پور با واکنش گسترده کاربران فضای مجازی رو به رو شده است.
ذوالقدر گفته بود: «بلافاصله تیمی از ماموران پلیس امنیت عمومی پایتخت وارد عمل شده و موفق شدند نفرات اصلی و عاملان انتشار این کلیپ را شناسایی کنند.»
بسیاری از کاربران با اشاره به سرعت بازداشت عوامل ساخت این کلیپ، سراغ مقصران شلیک موشک به هواپیمایی اوکراینی و عوامل اسید پاشان زنجیره‌ای به صورت دختران اصفهانی را گرفته‌اند. حادثه اسید پاشی در اصفهان در مهر سال ۱۳۹۳ رخ داد و دست کم چهار دختر اصفهانی مورد حمله اسیدپاشان قرار گرفتند اما تا کنون مهاجمان شناسایی نشده‌اند.

منبع: سایت ایران وایر، ۱۷ مارس ۲۰۲۰