حمله به حرم معصومه و حرم رضوی در قم و مشهد

شامگاه دوشنبه ۲۶ اسفند گروهی پرشمار و خشمگین با زور و «حیدر حیدر» گویان در حرم معصومه در قم را شکستند و وارد حرم شدند. همزمان عده‌ای هم به حرم امام هشتم شیعیان در مشهد هجوم بردند. مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در واکنش با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد: بسته بودن این بارگاه سخت و جانکاه است اما هیچ موضوعی نمی‌تواند بهانه‌ای برای هتک حرمت به این حرم باشد. نیروی انتظامی در آماده‌باش قرار گرفت.

دانشکده علوم پزشکی قم اعلام کرده است که شیوع بیماری کووید ۱۹ در این شهر نه تنها مهار نشده بلکه آمار مبتلایان همچنان سیر صعودی دارد. روز گذشته تولیت مسجد جمکران و حرم فاطمه معصومه اعلام کرد که در هماهنگی با ستاد ملی مقابله با کرونا درهای حرم معصومه و جمکران تا اطلاع ثانوی بسته می‌ماند. درهای حرم امام هشتم شیعیان در مشهد نیز بسته شد.

در پی انتشار این اطلاعیه گروهی در قم تجمع اعتراضی برگزار کردند و با این اقدام مخالفت کردند. قم از کانون‌های شیوع کرونا در ایران است. در این مدت مسئولان بارها از قرنطینه این شهر سخن گفته‌اند اما این اقدام هرگز عملی نشده است.

در شبکه‌های اجتماعی فیلمی دست به دست می‌شود که نشان می‌دهد عده‌ای تلاش می‌کنند با شکستن در حرم وارد زیارتگاه شوند. برخی ادعا کرده‌اند که مهاجمان به حرم از طرفداران آیت‌الله صادق شیرازی بودند. مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه با انتشار اطلاعیه‌ای از «مومنان» خواست که به جای حمله به حرم به تکلیف شرعی خود عمل کنند، «صبر مومنانه» در پیش گیرند و دست به دعا بردارند که بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ رفع شود.

مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در آغاز این اطلاعیه تأکید کرده که از همان آغاز با مسئولان وزارت بهداشت در همکاری و تعامل بوده است:
«حوزه‌های علمیه با تأسی به رهبری معظم و مراجع عظام (دامت برکاتهم) از آغاز بر اهمیت تنظیم همه امور و برنامه‌ها بر اساس دیدگاه‌ها و توصیه‌های کارشناسان و متخصصان و مسئولان محترم تاکید داشته است، حوزه و بزرگان و نهادهای آن در این زمینه پیشگام و همراه و هماهنگ بودند و برخلاف برخی نظرات کج‌اندیشانه و شبهه‌افکنی‌های مغرضان و بیگانگان روحانیت و حوزه در همه مسائل کمک‌کار و همراه تصمیمات قانونی، تخصصی و کشوری بوده و خواهد بود که این اصل همچنان استمرار خواهد داشت.»

فرمانده نیروی انتظامی استان قم اعلام کرد که جلسه شورای تأمین در داخل حرم تشکیل شد اما درباره نحوه برخورد با متحصنان به تصمیم نرسید:

«چنانچه ابلاغ به ما شود که با عوامل تحصن‌کننده برخورد کنیم توسط نیروهای حاضر در محل این اقدام را صورت خواهیم داد.»

بر همین اساس نیروهای پلیس در آماده‌باش کامل قرار گرفتند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حجت‌الاسلام احمد مروی تولیت آستان قدس نیز صبح سه‌شنبه در سخنانی که در حرم رضوی ایراد کرد گفت:
«همان‌گونه که در تطهیر حرم مطهر در برابر خون یا نجاست وظیفه داریم، در مقابل ضدعفونی کردن حرم مطهر برای حفظ سلامت مردم و رعایت مسائل بهداشتی نیز وظیفه شرعی داریم و اینها چیزی نیست که از قداست و بزرگی حضرات معصومین کم کند، ما باید باورهایمان را اصلاح کنیم.»

مروی گفت اعتقاد و باور به اینکه امام هشتم شیعیان می‌تواند بیماران را شفا دهد از وظیفه در برابر مسائل طبیعی جداست.

علی مطهری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با انتشار توییتی خواهان مجازات کسانی شد که در حرم معصومه را شکستند.

مطهری چهارشنبه ۲۱ اسفند در مصاحبه با اعتماد آنلاین گفته بود:

«باید مشخص شود چه کسانی با چه انگیزه‌ای مانع قرنطینه اولیه قم شدند. آیا وزارت بهداشت در این باره کوتاهی کرده یا مقاومت‌هایی بر اساس عقاید عوام‌فریبانه و خرافی در شهر قم وجود داشته است؟ باید معلوم شود عوامل مخالف چه کسانی بوده‌اند، مثلاً آیا تولیت آستان حضرت معصومه در این قضیه دخیل بوده است یا نه. اگر کوتاهی صورت گرفته است، مسئولیت جان مردم با آنهاست و حتماً باید پیگرد قضایی انجام شود که چرا عده‌ای در یک کار تخصصی پزشکی دخالت کرده‌اند.»

پیش از این الیاس حضرتی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به روحانی با یادآوری مقاومت برخی از روحانیون و ائمه جمعه در تعطیل کردن اماکن مذهبی و عدم برگزاری نماز جمعه و جماعت در استان‌ها و در مساجد کشور نوشته بود:

«چرا به کاسه‌لیسان و متحجران و دیوارلیسان اجازه مانور و تخریب چهره دین و حکومت دینی داده شد؟»

اشاره حضرتی به کسانی است که با این باور که حرم «مطهر» و دارالشفاست، ضریح را لیس می‌زدند و فیلم آن را منتشر می‌کردند.

منبع: سایت رادیو زمانه (مستقر در هلند)، ۲۷ اسفند ۱۳۹۸