رئیس جمهور عراق «عدنان الزرفی» را مأمور تشکیل کابینه عراق کرد

رسانه های عراقی دقایقی پیش طی خبری فوری خبر دادند که «برهم صالح» رئیس جمهور عراق، «عدنان الزرفی» را مأمور تشکیل کابینه عراق کرد.

عدنان الزرفی (زاده نجف اشرف، ۱۹۶۶) در رشته فقه اسلامی از دانشکده فقه دانشگاه کوفه مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را گرفته است. او همچنین مدرک کارشناسی ارشد امنیت و برنامه‌ریزی استراتژیک از دانشکده امنیت و دفاع بغداد را دارد.

وی عضو حزب الدعوه بود و در ۱۹۸۸ در عراق به زندان افتاد و حکم حبس ابد برای وی صادر شد. اما در آشوب های همزمان با انتفاضه شعبانیه ۱۹۹۱ از زندان ابوغریب فرار کرد و به عربستان سعودی رفت.

او در سال ۱۹۹۴ نیز به ایالات متحده مهاجرت کرد و تا زمان سقوط رژیم بعث در امریکا بود و گفته می شود که تابعیت امریکایی دارد.

پس از سقوط رژیم بعث به عراق برگشت و میان سال‌های ۲۰۰۴-۲۰۰۵ استاندار نجف اشرف، قائم‌مقام معاونت اطلاعات وزارت کشور (۲۰۰۶-۲۰۰۹)، و بار دیگر استاندار نجف (۲۰۰۹-۲۰۱۴) بود. وی در سال ۲۰۰۹ از حزب الدعوه جدا شد و ائتلاف الوفاء را تأسیس کرد.

او در سال ۲۰۱۸ به مجلس عراق راه یافت و ریاست فراکسیون ائتلاف نصر (به رهبری حیدر العبادی) در مجلس عراق را بر عهده دارد.

الزرفی از حامیان جدی تظاهرات اخیر در عراق بود و جریان صدر بارها او را به «دست داشتن در اقدامات اغتشاش‌گرانه در خیابان ها» متهم کرده است.

منبع: سایت عراقی میدل ایست نیوز به زبان فارسی، ۱۷ مترس ۲۰۲۰