بهای نفت خام برنت به ۲۵ دلار رسید

قیمت هر بشکه نفت خام برنت در معاملات صبح روز چهارشنبه ۱۸ مارس (۲۸ اسفند) با ۲۸ دلار و ۳۰ سنت آغاز شده بود. اما این نرخ دوام نیاورد و سقوط کرد. روز سه‌شنبه نفت خام برنت بشکه‌ای ۳۱ دلار و ۲۳ سنت داد و ستد شده بود.

بهای نفت در طول روز چهارشنبه لحظه به لحظه در بازارهای جهانی سقوط کرد. ساعت ۱۸ به وقت اروپای مرکزی هر بشکه نفت خام برنت به نازل‌ترین نرخ خود، حدود ۲۵ دلار و ۱۲ سنت رسید. بهای نفت خام وست تگزاس (WTI) حتی تا ۲۱ دلار و ۷۹ سنت سقوط کرد.

بدین ترتیب قیمت نفت خام برنت به پائین‌ترین سطح خود در ۱۷ سال گذشته رسید.

عوامل زیادی سبب سقوط تاریخی و بی‌سابقه نفت در بازارهای جهانی شده است. شیوع ویروس کرونا دلیل اصلی پائین آمدن بهای نفت است اما یک عامل مهم دیگر که بهای نفت را به یک‌باره پائین آورده عدم توافق عربستان سعودی و روسیه به عنوان کشورهای تولید کننده اوپک و غیراوپک بر سر کاهش تولید نفت بوده است.

اوایل ماه مارس قیمت نفت شاخص برنت در پی مخالفت روسیه با تصمیم اوپک برای کاهش دوباره تولید روزانه یک و نیم میلیون بشکه نفت به ۳۶ دلار سقوط کرده بود، یعنی تقریبا نصف میزان ابتدای سال جاری.

دالغا خاتین‌اوغلو، کارشناس نشریه تخصصی Natural Gas World در لندن بر این باور است که سقوط بهای نفت زنگ خطری برای آمریکا نیز محسوب می‌شود.

به نظر خاتین اوغلو بسته‌های مالی آمریکا برای مهار “بحران کرونا” کمکی در ثبات بخشیدن به بهای نفت نکرده است.

این کارشناس در گزارشی که برای دویچه وله نوشته تاکید کرده است: «برخلاف عربستان و تا حدودی روسیه، هزینه تولید نفت شیل در آمریکا بسیار بالا (عمدتا ۳۱ تا ۵۴ دلار هزینه برای تولید یک بشکه نفت) است و افت قیمت نفت طی روزهای گذشته زنگ خطر ورشکستگی برای ده‌ها شرکت نفتی آمریکا را به صدا درآورده است.»

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۱۸ مارس ۲۰۲۰