اختصاصی ایران‌وایر؛ نامه سازمان پدافند غیرعامل برای پنهان کردن شیوع کرونا در ایران تا بعد از انتخابات

مقامات جمهوری اسلامی می‌گویند روز ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ وجود ویروس «کرونا» در ایران را کشف و همان روز هم در مورد آن اطلاع‌رسانی و اقدامات لازم برای کنترل ویروس را شروع کرده‌اند. پیش‌تر، «ایران‌وایر» در گزارشی تحقیقی نشان داده بود که برخلاف ادعای مقامات ایرانی، آنها پیش از ۳۰ بهمن از وجود ویروس کرونا در ایران مطلع بوده‌اند.

اکنون هم نسخه‌ای از دستورالعمل ۳۰ بهمن سازمان پدافند غیرعامل کشور به صورت اختصاصی به دست «ایران‌وایر» رسیده است که نشان می‌دهد حتی پس از اعلام رسمی وجود ویروس کرونا در ایران از سوی دولت، انجام اقدامات پیشگیرانه برای کنترل این بیماری بنا بر یک دستورالعمل دولتی، برای سه روز به تاخیر افتاده و به بعد از انتخابات مجلس یازدهم موکول شده است.

سردار پاسدار «غلامرضا جلالی»، رییس سازمان پدافند غیرعامل و فرمانده «قرارگاه پدافند زیستی کشور» ۳۰ بهمن در نامه‌ای به رییس ستاد کل نیروهای مسلح، دبیر شورای عالی امنیت ملی و وزیر کشور، دستورالعمل شماره ۲ نظام عملیاتی پدافند زیستی کشور را ابلاغ کرده است. این نامه اگرچه محرمانه نیست و فاقد طبقه‌بندی است اما تاکنون جایی منتشر نشده است. در این نامه دو نکته قابل‌توجه وجود دارد؛ نخست اینکه در بخش اول نامه، به ابلاغیه رییس ستاد کل نیروهای مسلح کشور و دستورالعمل ابلاغی سازمان پدافند غیرعامل، هر دو در تاریخ ۱۱ بهمن اشاره می‌کند. سپس می‌گوید با توجه به شناسایی مواردی از بیماری «کووید ۱۹» در استان قم و به منظور جلوگیری از گسترش بیماری به سایر استان‌های کشور، باید مطابق با سند پدافند زیستی، عملیات پدافند زیستی انجام شود و دستورالعمل آن را ضمیمه کرده است.

اما مشخص نیست در نامه ۱۱ بهمن ستاد کل نیروهای مسلح و ابلاغیه سازمان پدافند در همان روز که در این ابلاغیه به آن اشاره شده، چه نکاتی آمده است. آیا در آن نامه‌ها صرفا برای آمادگی برای مقابله به ویروس کرونا اشاره شده یا در مورد مشاهده ویروس کرونا در ایران در همان ۱۱ بهمن هم هشدار داده شده است.

نکته دوم قابل توجه و مهم‌تر، بند ۱۵ دستورالعمل است: «کنترل مضاعف تجمعات مردمی و تاکید بر بهداشت عمومی (بعد از انتخابات).»
به این ترتیب، سازمان پدافند غیرعامل کشور که دستورالعمل شیوه مواجهه با این رخداد زیستی را صادر کرده است و با توجه به تصریح سازمان بهداشت جهانی، می‌داند که ویروس به شدت مسری است و باید از تجمعات مردمی جلوگیری کرد اما سلامت مردم را به بعد از انتخابات موکول می‌کند.

قابل‌توجه این است که غلامرضا جلالی روز ۲۴ بهمن در گفت‌وگویی تلویزیونی، تاکید کرده بود که وضعیت «سفید» است و این که در شبکه‌های اجتماعی گفته می‌شود ویروس کرونا در ایران کشف شده است و نمی‌خواهند تا بعد از ۲۲ بهمن اعلام شود، واقعیت ندارد. اما همین مقام در دستورالعمل مقابله با ویروس می‌گوید اقداماتی که ضروری است از همان لحظه شناسایی ویروس شروع شود، به سه روز بعد (بعد از انتخابات) موکول شود.

مقامات جمهوری اسلامی، از جمله «حسن روحانی»، رییس‌جمهوری ایران، از جمله کسانی است که تاکید می‌کنند ۳۰ بهمن ۱۳۹۸، برای نخستین بار از وجود ویروس کرونا در ایران مطلع شده‌اند. روحانی که چهارشنبه ۲۸ اسفند، پس از جلسه هیات دولت در بین خبرنگاران حاضر شده بود، گفت: «ما ٣٠ بهمن فهمیدیم که کرونا آمده و به مردم اعلام کردیم. ما یک روز هم تاخیر نکردیم… در بیماری کرونا با مردم شفاف و صادقانه حرف زده‌ایم… به فضای مجازی و عده‌ای که نمی‌دانم دنبال چه چیزی هستند، توجه نکنید.»

این در حالی است که شواهد متعددی وجود دارد که دولت و مقامات حکومتی از مدت‌ها پیش از وجود ویروس کرونا در ایران مطلع بوده‌اند و به دلایل سیاسی و احتمالا بدون داشتن تصوری درست از آنچه این پنهانکاری می‌تواند به دنبال داشته باشد، وجود ویروس کرونا در ایران را انکار می‌کردند.

یکی از این شواهد، سخنان مقامات عالیرتبه وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است؛ برای نمونه، «رضا ملک‌زاده»، معاون وزیر چند روز پیش در برنامه‌ای تلویزیونی به این که حکومت در اعلام ورود ویروس به کشور «قدری» تاخیر داشته است، اذعان کرد. او در همان گفت‌وگو مدعی شد مرگ‌ومیرهای ماه‌های دی و بهمن در شهر قم را به حساب آنفلوآنزا گذاشته‌اند.

«ایران‌وایر» پیش‌تر در گزارشی نشان داده بود که به دلیل وجود کیت‌های تشخیصی ویروس در آن مقطع و دسترسی مقامات بهداشتی کشور به آن و نیز باتوجه به بیانیه‌های سازمان بهداشت جهانی در مورد علایم مشخص این بیماری و تشابه کامل آن با علایم بیماران بستری شده در قم، تشخیص اینکه این بیماران به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، دشوار نبوده است و هر تشخیصی غیر از آن خیلی سوال برانگیز است.

«محمد مولایی»، پزشکی که در پی جان باختن برادرش در قم، از وجود ویروس کرونا در این شهر خبر داده بود، از جمله کسانی است که می‌گوید نشانه‌های زیای در دست است که نشان می‌دهد ویروس کرونا بسیار پیش از اعلام رسمی به ایران آمده بود.

به گفته مولایی، تا زمان درخواست او در ۲۸ بهمن، بیمارستان مدعی شده است از هیچ کدام از بیمارانی که از اواخر دیماه با شرایط مشابه برادر او بستری شده‌اند، تست نگرفته‌اند.

این در حالی است که «علیرضا رئیسی»، یکی دیگر از معاونان وزیر بهداشت روز ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ گفته بود: «در سطح استان قم ما هیچ مورد مثبتی نداشتیم. در سطح کشور هم نداشتیم. در فضای مجازی شش مورد مشکوک قلمداد شده بودند که آنها هم منفی بود. ما هیچ موردی نداریم!»

مجموعه شواهد نشان می‌دهند باید به ادعاهای مقامات دولتی در مورد زمان شناسایی ویروس کرونا و اقدام سریع آنها برای مقابله با آن، با دیده تردید نگریست.

منبع: سایت ایران وایر