پژوهش‌گر فرانسوی رولان مارشال زندانی در ایران با جلال روح الله نژاد زندانی وابسته به رژیم اسلامی در فرانسه معاوضه شد

رولان مارشال، پژوهش‌گر فرانسوی در امور شاخ آفریقا، روز جمعه پس از آزادی از زندان در اختیار سفارت فرانسه در تهران قرار گرفت. او که در ژوئن سال گذشته برای دیدار با شریک زندگی خود، فریبا عادل‌خواه به ایران سفر کرده بود، در فرودگاه تهران دستگیر گردید و پس از ماه‌ها زندان به «اجتماع و تبانی بر ضد امنیت کشور» متهم شد. فریبا عادل‌خواه نیز همان هنگام در خانۀ خود دستگیر گردید و چندی بعد نخست به جاسوسی و سپس با برداشتن این اتهام به «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «اجتماع و تبانی برضد امنیت کشور» متهم شد.

آزادی متقابل دو پژوهش‌گر فرانسوی که در زندان اوین در تهران بسر می‌بردند و یک مهندس ایرانی که در جنوب فرانسه در حبس بود، از چندی پیش میان تهران و پاریس مورد گفتگو قرار داشت. کمیتۀ حمایت از دو پژوهش‌گر فرانسوی، رولان مارشال و فریبا عادلخواه، روز ٢٧ اسفند ابراز امیدواری کرده بود که «مذاکرات میان دولت‌های ایران و فرانسه به نتیجه برسد و اقدامی انسانی به مناسبت فرارسیدن نوروز صورت گیرد». آزادی تنها یکی از آنها بدون تردید ناخرسندی کمیتۀ یادشده را به دنبال خواهد داشت. با این حال یک منبع خبری در ایران می‌گوید که فریبا عادل‌خواه نیز در چارچوب دیگری آزادی خود را باز خواهد یافت.

رولان مارشال، پژوهش‌گر سرشناس فرانسوی در امور شاخ افریقا در «مرکز مطالعات روابط بین‌الملل» وابسته به «بنیاد ملی علوم سیاسی» در پاریس است. از او کتاب‌ها و مقالات فراوانی در بارۀ جنگ و صلح در قارۀ افریقا، خشونت و دولت پس از جنگ سرد و نیز اثرات جهانی شدن برای افریقا و آسیا به چاپ رسیده است.
جلال روح‌الله نژاد مهندس ٤١ ساله ایرانی که در زندان «اِکس آن پرووانس» زندانی بود از سوی واشینگتن به نقض قوانین آمریکا در بارۀ صدور فن‌اوری‌های حساس و دوگانه به ایران متهم شده است. او در فوریۀ سال گذشته هنگامی که از راه مسکو از تهران به نیس در جنوب فرانسه آمده بود در فرودگاه دستگیر شد و در ماه مه، کمتر از یک ماه پیش از بازداشت دو پژوهش‌گر فرانسوی در تهران، دادگستری فرانسه با استرداد او به آمریکا موافقت کرد. دیوان عالی کشور فرانسه نیز این رای دادگاه تجدید نظر را تائید کرد. با این حال تصمیم نهائی در بارۀ استرداد افراد در فرانسه به نخست وزیر این کشور است. به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، او جمعه شب به تهران بازگشت.

فریبا عادل‌خواه در رشته جامعه شناسی در دانشگاه استراسبورگ در شرق فرانسه آموزش دیده و دکترای خود را در «مردم شناسی اجتماعی و قوم شناسی» از مدرسه «مطالعات عالی علوم اجتماعی» در پاریس دریافت کرده است. او بهنگام بازداشت در ایران، در «بنیاد ملی علوم سیاسی» در پاریس به عنوان مدیر پژوهش به کار مشغول بود و به طور مرتب به ایران رفت و آمد به ایران می‌کرد.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۲۰ مارس ۲۰۲۰