واشنگتن از آزادی دو زندانی آمریکایی در ایران و لبنان استقبال کرد

دولت آمریکا تأکید کرد که آزادی دو زندانی آمریکایی در ایران و لبنان بخصوص به دلیل شیوع بیماری کوید١٩، در الویت قرار داشته است. به تازگی مایکل وایت در ایران و عامر فاخوری در لبنان، از زندان آزاد شده‌اند.

روز پنج‌شنبه ١٩ مارس/٢٩ اسفند ٩٨، مایک پمپئو وزیر خارجۀ آمریکا گفت که مایکل وایت، که در مشهد زندانی بود، با استفاده از “مرخصی به دلایل بهداشتی و انسانی” از زندان خارج شده، اما به شرطی که خاک ایران را ترک نکند. او در حال حاضر در سفارت سوئیس در تهران است. پمپئو با اعلام این خبر، از مقامات ایرانی هیچ تشکری نکرد و فقط گفت که آزادی شهروند آمریکایی باید قطعی شود.

مایکل وایت که حدود پانزده ماه را در زندان مشهد گذراند، در تابستان ٢٠١٨، ظاهراً هنگامی که برای ملاقات با دوست دختر خود به ایران آمده بود بازداشت شد. او سپس به اتهام توهین به خامنه‌ای به ١٣ سال زندان محکوم شد. نزدیکان وی از وجود ارتباط میان آزادی مایکل وایت و شیوع ویروس کرونا ابراز بی‌اطلاعی کرده‌اند.

اما برایان هوک، مسئول آمریکایی امور ایران گفته است که شیوع اپیدمی، آزادی مایکل وایت را به یک مورد اضطراری تبدیل کرده بود. او ابراز امیدواری کرد که تصمیم مقامات جمهوری اسلامی برای آزاد کردن زندانیان شامل حال زندانیان آمریکایی نیز بشود. مایک پمپئو نیز زندانی بودن باقر و سیامک نمازی و مراد طاهباز را گوشزد کرده است. طاهباز یکی از زندانیان محیط زیستی است. پمپئو همچنین بار دیگر به سرنوشت رابرت لوینسون اشاره کرد و گفت رژیم ایران باید در جهت بازگشت وی به وطن همکاری کند. اما مقامات ایرانی از سرنوشت لوینسون اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.

به رغم روابط پرمناقشۀ ایران و آمریکا، آزادی متقابل چند زندانی، عملاً تنها مورد تفاهم دو کشور بوده است. در زمستان گذشته نیز تهران، آقای ژیائو وانگ، شهروند چینی-آمریکایی را آزاد کرده بود. آزادی وی به ازای آزادی مسعود سلیمانی انجام گرفت.

زندانی لبنانی – آمریکایی

یکی از معاونان وزارت خارجۀ آمریکا گفت که آزادی عامر فاخوری نیز در الویت قرار داشته است. فاخوری که تابعیت دوگانۀ آمریکایی-لبنانی دارد، سال‌ها قبل عضو یک گروه شبه‌نظامی لبنانی بود که در جنوب لبنان با اسرائیل همکاری داشت. وی بیش از بیست سال قبل به آمریکا مهاجرت کرد اما در پاییز گذشته (سپتامبر ٢٠١٩)، هنگام سفر به لبنان بازداشت شد. دادگاه نظامی لبنان وی را به همکاری با اسرائیل و اعمال شکنجه متهم کرده است. خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی وی را “قصاب الخیام” لقب داده و می‌نویسند که فاخوری “سرکردۀ شکنجه‌گران” اسرائیلی بوده و در پایگاه “الخیام” در جنوب لبنان، از زندانیان بازجویی می‌کرده است. این منابع به رویدادهای سال‌های اشغال جنوب لبنان توسط اسرائیل نظر دارند (جنگ ١٩٨٢). دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا گفته است: “ما برای آزادی او (فاخوری) بسیار زحمت کشیدیم”.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۲۰ مارس ۲۰۲۰