جامعه جهانی بهایی تأیید حکم اعدام یک بهایی ایرانی‌تبار در یمن را محکوم کرد

یک دادگاه در مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن، حکم اعدام صادر شده برای حمیدرضا کمالی سروستانی معروف به حامد بن حیدرا، شهروند بهایی ۵۱ ساله ایرانی تبار را تأیید کرد.

آقای حیدرا طی یک رشته محاکمه که جامعه بهاییان، جامعه بین‌الملل و بسیاری از سازمان‌های حقوق بشری آن را نمایشی و ناعادلانه خوانده‌اند، در سال ۲۰۱۸ به اعدام محکوم شد. جلسه دادگاه رسیدگی به فرجام خواهی او که قرار بود روز سه‌شنبه ۳۰ آوریل ۲۰۱۹ برگزار شد.

این زندانی عقیدتی در یک فایل صوتی به زبان فارسی، از تأیید حکم اعدام خود در دادگاه خبر داده است.

دفتر جامعه جهانی بهایی مستقر در ژنو اما در واکنش به صدور این حکم علیه حامد بن حیدرا، اطلاعیه‌ای صادر کرده است.

در این اطلاعیه از مقامات حوثی خواسته شده تا فورا حکم اعدام حامد بن حیدرا را لغو کنند. در متن این اطلاعیه به نقل از دیان علائی، نماینده جامعه جهانی بهائی در سازمان ملل آمده است: «در ایامی که جامعه جهانی با بحران بهداشت [ویروس کرونا] روبه‌روست، غیر قابل درک است که مقامات صنعا به‌جای تمرکز بر حفظ امنیت همه شهروندان از جمله بهاییان یمن، مجازات اعدام را علیه یک فرد بی‌گناه، آن هم تنها به دلیل اعتقادات او صادر می‌کنند.»

حامد بن حیدرا از بهاییان سرشناس در یمن محسوب می‌شود که از ابتدای روی کار آمدن حوثی های مورد حمایت جمهوری اسلامی در صنعا و بخش هایی از کشور یمن، بازداشت و تحت آزار و اذیت قرار گرفت. این زندانی عقیدتی نخستین بار در ژانویه سال ۲۰۱۸/ دی ماه ۱۳۹۶، همراه دو تن دیگر از بهاییان یمن از سوی دادگاه حوثی ها به اعدام محکوم شد.

حوثی ها در جریان برگزاری دادگاه حامد بن حیدرا و همراهان او، ضمن مصادره تمامی دارایی های متعلق به این زندانی عقیدتی، دستور انحلال موسسات بهاییان در مناطق تحت کنترل خود در یمن را صادر کردند.

در اطلاعیه صادر شده از سوی جامعه جهانی بهایی اما تأکید شده است که مقامات حوثی در یمن از سال ۲۰۱۷ به این سو بیش از ۲۰ عضو جامعه بهایی در یمن را تحت پیگرد و بازداشت قرار داده اند. بر اساس متن اطلاعیه، آقای حیدرا، یکی از شش شهروند بهایی است که در حال حاضر به دلیل اعتقاد به آیین بهایی در شهر صنعا در زندان به سر می برد.

احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد برای آزادی ادیان وعقاید، ماه مه سال ۲۰۱۷/ خرداد ۱۳۹۶ حملات سازمان یافته علیه بهاییان در یمن را مشابه حمله ها علیه پیروان بهاییت در ایران توصیف و اعلام کرد:

«به نظر می رسد هدف از احضار، بازداشت، ارعاب و اِعمال فشار بر بهاییان یمن برای تحت فشار قرار دادن آنها به منظور انکار دیانت‌شان باشد.»

در خبری دیگر لین مالوف، مدیر تحقیقات خاورمیانه سازمان عفو بین الملل در سپتامبر ۲۰۱۸/ شهریور ۹۷، روند محاکمه بهاییان یمن در دادگاه حوثی‌ها را «به طور فاحش ناعادلانه» توصیف کرده بود.

منبع: سایت رادیو زمانه (مستقر در هلند)، ۴ فروردین ۱۳۹۹