میشل باشله، خواستار «سبک کردن و یا تعلیق» مجازات‌های بین‌المللی علیۀ رژیم‌های ایران، ونزوئلا، کوبا و کرۀ شمالی شد.

خانم میشل باشله، کمیسرعالی سازمان ملل متحد برای حقوق بشر، با انتشار بیانیه‌ای بر «حساسیت دوران» کنونی «برای سلامت عمومی در جهان» تاکید کرد و با اشاره به موقعیت ایران و چهار کشور دیگر «به دلایل بشردوستانه» خواستار «اعطای معافیت‌هائی گسترده و عملی در اجرای مجازات‌های برقرار شده» علیۀ آنان شد. به این منظور، کمیسرعالی سازمان ملل متحد برای حقوق بشر «اعطای سریع و انعطاف پذیر» مجوز برای دست یافتن به «مواد و تجهیزات پزشکی اساسی» را لازم شمرد.

وی در بیانیۀ خود تاکید کرده است که بمنظور «تقویت حقوق و زندگی میلیون‌ها انسان در این کشورها، مجازات‌های موردی باید سبک شده و یا به حال تعلیق درآید». او تاکید کرد که «در شرایط همه گیری جهانی، اخلال در تلاش‌های پزشکی یک کشور موجب افزایش تهدیدات برای همه» می‌شود.

خانم میشل باشله بویژه بر موقعیت ایران تاکید می‌کند که در کنار ایتالیا، چین و اسپانیا قربانی شیوع ویروس کرونا قرار گرفته است. وی تاکید می‌کند که گزارش‌های مختلفی یادآوری کرده‌اند که اجرای این مجازات‌ها بر دست‌یابی به داروها و تجهیزات پزشکی اساسی نظیر دستگاه‌های تنفس مصنوعی و لباس‌های ایمنی برای کادر بهداشتی اثر گذاشته است.

خانم میشل باشله یادآوری می‌کند که از پنج هفتۀ پیش تا کنون حداقل ۵٠ تن از کادر پزشکی ایران بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند. وی با ابراز نگرانی از شیوع این ویروس از ایران به کشورهای همسایه، یادآوری می‌کند که بر اثر آن ساختارهای بهداشتی و پزشکی کشورهائی نظیر افغانستان و پاکستان به سختی به آزمون کشیده شداند.

کمیسرعالی سازمان ملل متحد برای حقوق بشر تاکید می‌کند که مجازات‌های بین‌المللی می‌تواند تلاش‌های پزشکی برای رویاروئی با این بیماری را در کوبا، ونزوئلا، کرۀ شمالی و زیمبابوه نیز دچار مخاطره سازد.

او یادآوری می‌کند که ساختار بهداشتی دراغلب این کشورها ضعیف و بی ثبات است و برای بهبود بخشیدن به آنها باید به پیشرفت در زمینه حقوق بشر کمک کرد. از نظر خانم میشل باشله، «رعایت زیاده از حد مجازات‌ها از سوی بانک‌ها» خسارات پُردوامی به جوامع ضعیف وارد می‌کند.

خانم میشل باشله تاکید می‌کند که «مردم این کشورها به هیچ روی مسئول سیاست‌هائی که مورد مجازات قرار گرفته، نیستند و هر یک به نسبت از مدت‌ها پیش در وضعیت موقت و مخاطره بار بسر می‌برند».

جمهوری اسلامی ایران نیز خود تلاش‌های دیپلماتیک گسترده‌ای را برای لغو و یا تعلیق مجازات‌های وضع شده از سوی آمریکا آغاز کرده و به این منظور از نهادهای بین‌المللی و کشورهای «دوست» خواسته است در این زمینه اقدام کنند.

در همین حال، مقامات رژیم ایران همواره پیشنهاد کمک آمریکا را رد کرده و همزمان با تلاش برای کسب لغو مجازات‌ها، در متهم ساختن واشینگتن با یکدیگر به رقابت پرداخته‌اند. اگر آیت‌الله علی خامنه ای روز سوم فروردین آمریکا را به ساختن ویروس کرونا متهم کرد و حتی از پیشنهاد ارسال دارو توسط این کشور ابراز نگرانی نمود که ممکن است این داروها برای «ماندگار کردن ویروس» در ایران ارسال شود، حسن روحانی فردای آن‌روز این کشور را «دروغگو» و «شیاد» خواند.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانیه به زبان فارسی، ۲۴ مارس ۲۰۲۰