کرونا در ایران: طرح «فاصله‌گذاری اجتماعی» به تصویب نرسید

قرار بود در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا طرح فاصله‌گذاری اجتماعی به تصویب برسد. اما چنین نشد. صرفاً تعطیلی مشاغل و اجتماعات به مدت دو روز تمدید شد. رییس فراکسیون حقوق شهروندی خواهان ورود مجلس به بحران برای تعطیلی کشور به مدت یک ماه شد.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی سه‌شنبه ۵ فروردین در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت:

«همه مشاغل و اجتماعاتی که قبلاً اعلام کرده بودیم تا ۱۳ فروردین تعطیل باشند، در ستاد ملی مقابله با کرونا مصوب شد که این تعطیلی تا ۱۵ فروردین باشد.»

سعید نمکی، وزیر بهداشت روز گذشته احتمال داده بود که در جلسه امروز ستاد ملی مبارزه با کرونا طرح «فاصله‌گذاری اجتماعی» به تصویب برسد. اما چنین نشد. روحانی بدون اشاره به این طرح گفت:

«مراکز آموزشی و دانشگاهی که تجمع مردم در آنجا زیاد است، در زمره مراکزی هستند که باید تعطیل باشند. ولی مراکز فروشگاهی و مواد غذایی به دلیل اینکه نیازهای روزانه مردم را تأمین می‌کنند باید باز باشند. اجتماعات مختلف که برای غم و عزا و شادی و عروسی است نباید برگزار شود، لذا مردم باید به توصیه‌ها عمل کرده و بین هر فرد حدود دو متر فاصله باشد. البته ما هم ممکن است در این جلسه این فاصله را مراعات نکرده باشیم.»

دولت روحانی که از پیامدهای اقتصادی رکود کسب و کارهای کوچک که ۴۰ درصد از اقتصاد ایران را شامل می‌شود وحشت دارد «مصونیت گله‌ای» [مصونیت جمعیت در اثر ابتلا به یک بیماری همه‌گیر] را به قرنطینه خانگی که برای مثال در کشورهای ایتالیا و فرانسه به اجرا درآمده ترجیح می‌دهد. جمعه هفته گذشته گروهی از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی به رئیس جمهوری اسلامی قرنطینه مدت‌دار [خانه‌نشینی به مدت محدود] را پیشنهاد داده بودند. در شبکه‌های اجتماعی شایعاتی مطرح شده بود مبنی بر اینکه دولت روحانی مبنا را بر ابتلای ۷۰ درصد از جمعیت ایران گذاشته است.

عبدالکریم حسین‌زاده رییس فراکسیون حقوق شهروندی مجلس در نامه‌ای به علی لاریجانی رییس مجلس پیشنهاد کرد مجلس با تکیه بر اصل ۷۹ قانون اساسی وارد عمل شود و با قید سه فوریت طرح تعطیلی کشور را به مدت یک ماه به تصویب برساند. حسین‌زاده در بخشی از این نامه نوشت:

«نمایندگانی مثل من از التماس برای قرنطینه و انجام سایر امور ضروری خسته شده‌ایم و امیدی هم به اقدام قاطع و موثر نداریم.»

پیش از این گروهی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و همینطور پنج وزیر سابق بهداشت در دولت‌های خاتمی و احمدی‌نژاد از روحانی خواسته بودند مردم را خانه‌نشین و مبادی ورودی و خروجی شهرها را کنترل کند.

حسین‌زاده در ادامه نامه خود به لاریجانی نوشت:

«بی‌پرده به شما می‌گویم و به سمع و نظر ملت هم می‌رسانم اگر امروز دولت در تعطیلی کامل کشور و یا قرنطینه نقاط بحرانی تعلل می‌کند و یا نیاز نمی‌بیند، اما مجلس این امکان را دارد که درباره امر مهمی مانند قرنطینه و تعطیلی راساً اقدام کرده و به دولت ابلاغ کند. مجلس باید وظیفه ذاتی خودش را انجام دهد نه اینکه منتظر تصمیم دیگران بماند و یا از آنان بخواهد.»

انتظار می‌رود که با بازگشت مسافران نوروزی آمار مبتلایان به کووید ۱۹ افزایش یابد. بر اساس آمار وزارت بهداشت تا دوشنبه ۴ فروردین ۲۳۰۴ نفر در ایران به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند که از این جمع ۱۸۱۲ نفر جان خود را از دست داده‌ و ۸۳۷۶ نفر هم بهبود یافته‌اند.

هفته گذشته محمد رضا نجفی، نماینده اصلاح‌طلب تهران هم در نامه جداگانه‌ای به روحانی با انتقاد از ابهام در برنامه دولت در مقابله با شیوع کرونا،  از رئیس جمهوری خواست که اگر رویکرد خاصی در پیش گرفته شده، باید مختصات آن به طور شفاف با مردم در میان گذاشته شود، در غیر این‌صورت ویروس کرونا مناطق پرازدحام در حاشیه شهرها را فرامی‌گیرد.

برگرفته از سایت رادیو زمانه

۶ فروردین ۱۳۹۹ – March 25th, 2020