افزایش حقوق و پرداخت پاداش ویژه به کادر پزشکی فرانسه و سرمایه گذاری گسترده در ساختار بهداشتی کشور

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، چهارشنبه در شهر «مولوز» واقع در شرق فرانسه با مسئولان محلی و کادر پزشکی دیدار کرد و شب هنگام در گفتاری تلویزیونی با فرانسویان، تصمیمات تازه و پُراهمیتی در زمینۀ گسترش ساختارهای بهداشتی و بویژه امتیازات کادر درمانی اعلام داشت. شیوع ویروس کرونا در «مولوز» و استان‌های شرقی فرانسه بیش از کلیۀ دیگر استان‌های این کشور بوده و ساختار درمانی این منطقه به مرحلۀ اشباع رسیده است.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، که از آغاز بحران بهداشتی ناشی از شیوع ویروس کرونا با بازدید از بیمارستان‌ها، خانه‌های سالمندان، نهادهای پژوهشی و دیدار با پزشکان و کارشناسان بر حضور خود و دولت در «نبرد با ویروس کرونا» تاکید می‌کند، چهارشنبه شب پس از بازدید از بیمارستان صحرائی ارتش که در پارکینگ مرکز درمانی شهر بر پا گردیده، اعلام کرد که دولت برای قدردانی از شهامت و فداکاری کادر پزشکی و کلیۀ کارمندانی برای مبارزه با بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا بسیج شده‌اند، پاداش ویژه‌ای به آنان پرداخت خواهد کرد. او همچنین از دولت خواست که «ساعات کار اضافی آنان با افزایش دستمزد پرداخت شود».

رئیس جمهوری فرانسه در گفتار کوتاه تلویزیونی خود با تاکید فراوان بر ضرورت تصمیمات اتخاذ شده و لزوم حفظ همبستگی و یکپارچگی، اعلام داشت که در پایان این بحران، دولت طرحی برای سرمایه گذاری هنگفت در ساختار درمانی کشور و افزایش کلی دستمزد کارکنان بخش بهداشتی به اجرا خواهد گذاشت. پزشکان و پرستارانِ بخش دولتی و بویژه سرویس های «اورژانسِ» مراکز درمانی در ماه‌های اخیر با انجام اعتصابات و راهپیمائی‌های گسترده نسبت به کمبود نیروی انسانی و نیز دست‌مزدها در این بخش اعتراض کرده و خواستار تجدید نظر در آن شده بودند. این تصمیم امانوئل ماکرون از مدت‌ها پیش مورد انتظار آنان بود.

رئیس جمهوری فرانسه بر نقش ارتش در مواقع بحران تاکید کرد و با یادآوری بسیج آنان در ایجاد بیمارستان صحرائی، انتقال بیماران مبتلا به ویروس کرونا از مناطق پُر ابتلا به بیمارستان‌های سایر نقاط اعلام داشت که به پیشنهاد رئیس ستاد ارتش طرحی زیر عنوان «رزیلیانس» به اجرا گذاشته می‌شود که در زمینه‌های «بهداشتی، پشتیبانی و ایمنی» به کمک مردم بشتابد. در چارچوب این طرح دو ناو پهپادبر فرانسه به جنوب اقیانوس هند در نزدیکی جزایر فرانسوی «مایوت» و «رئونیون» و نیز در آمریکای جنوبی در کنار سرزمین فرانسوی «آنتیی گویان» اعزام شده‌اند.

وی از همۀ کسانی که برای انجام خدمات داوطلبانه در این دوران دشوار اعلام آمادگی کرده اند سپاسگزاری کرد و گفت صد هزار نفر بر روی پایگاه اینترنتی «می‌خواهم کمک کنم» به این منظور ثبت نام کرده‌اند.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۲۵ مارس ۲۰۲۰