تلاش برای درمان مبتلایان به کرونا با انتقال خون شفایافتگان

دانشمندان همزمان با شیوع گسترده ویروس جدید کرونا در سطح جهان در تلاش هستند که امکان درمان مبتلایان به بیماری «کووید ۱۹» را با استفاده از انتقال خون شفایافتگان بسنجند.

این روش پیش از این برای درمان شیوع آنفلوانزا و سرخک مورد استفاده قرار گرفته است. دانشمندان همچنین در سال های اخیر تلاش کردند که از این روش برای درمان مبتلایان به ویروس های سارس و ابولا نیز استفاده کنند.

پزشکان چینی در هفته های اخیر همزمان با شیوع نوع جدید ویروس کرونا تلاش هایی را برای استفاده از این روش انجام دادند. اکنون اما پزشکان آمریکایی در انتظار صدور اجازه استفاده از این روش برای معالجه احتمالی بیماران مبتلا به «کووید ۱۹» هستند.

با این حال دانشمندان تاکید می کنند که هیچ تضمینی برای نتیجه بخش بودن استفاده از این روش وجود ندارد. پزشکان با انتقال پلاسمای خون افرادی که از بیماری «کووید ۱۹» شفا یافته اند تلاش خواهند کرد تا تاثیر آن را بر بدن روی بیماران مبتلا به این بیماری بسنجند.

آنها به طور خاص تلاش خواهند کرد تا دریابند که آیا انتقال پلاسمای خون شفایافتگان امکان زنده ماندن بیماران مبتلا به ویروس کرونا را افزایش می دهد یا خیر. پزشکان علاوه بر این بررسی خواهند کرد که آیا تزریق پلاسمای شفایافتگان به بیماران مدت زمان نیاز آنها به دستگاه تنفس مصنوعی را کاهش خواهد داد یا خیر.

انتقال پلاسمای خون شفایافتگان در گذشته به ویژه همزمان با شیوع آنفولانزای اسپانیایی در سال ۱۹۱۸ مورد استفاده قرار گرفته است. این روش پیش از کشف داروهای کنونی و واکسن بیماری هایی مانند سرخک و آنفولانزا مورد استفاده قرار می گرفت.

منبع: سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۲۴ مارس ۲۰۲۰