پرداخت مستقیم وجه نقد به آمریکایی‌ها با هدف کمک به آنان برای زنده ماندن. آمریکا در انتظار تصویب کمک هزینه دولتی

سنای آمریکا مترصد تایید بسته نجات مالی دو تریلیون دلاری است و همزمان میلیون‌ها شهروند آمریکایی مایلند بدانند که در این میان چه نفعی می‌برند.

آن‌طور که رندی ماس، ستاره سابق لیگ فوتبال ملی ایالات متحده می‌گوید، پاسخ کوتاهش این است: «پول نقد» دست‌کم برای برخی آمریکایی‌ها.

آقای ماس، این پاسخ را به خبرنگاری داد که از او پرسید وقتی کناره گرفت، چگونه توانست جریمه مربوط به لیگ را پرداخت کند؟ اما آنچه که دمکرات‌های سنا و مقامات دولت ترامپ در نظر دارند، شامل پرداخت مستقیم وجه نقد به آمریکایی‌ها و با هدف کمک به آنان برای کنار آمدن با بیکاری احتمالی و نداشتن درآمد به دلیل همه‌گیری بیماری است.

مسئولان محلی در تلاش برای کند کردن انتشار ویروس، بارها، رستوران‌ها، سالن‌های ورزش، و دیگر کسب‌وکارها را تعطیل کردند. این اقدام موجب شده تا هزاران آمریکایی بیکار شوند و قرار است وزارت کار تا آخر این هفته در گزارشی وضعیت بیکاری را اعلام کند.

میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت سنا بامداد چهارشنبه گفت: «دست‌کم، به یک توافق رسیده‌ایم. پس از چند روز مذاکره فشرده، سنا به توافقی دوحزبی درباره یک بسته تاریخی نجات مالی برای دوران همه‌گیری رسیده است.»

بعد از مذاکرات طولانی و پرتلاطم دو روزه و بحث‌های پر نیش‌وکنایه میان جمهوری‌خواهان و دمکرات‌های سنای آمریکا، چاک شومر رهبر اقلیت سنا گفت: «به جای قبول یک لایحه حزبی و اساسا معیوب، دمکرات‌های سنا با استیون منوچین وزیر خزانه‌داری و دونالد ترامپ رئیس جمهور، روی لایحه دوحزبی سخت کار کردند. خوشحالم بگویم که تلاش‌های ما نتیجه داد.»

اینها مواردی است از آنچه که پس از امضای لایحه توسط دونالد ترامپ، آمریکایی‌ها می‌توانند انتظار داشته باشند. یک سخنگوی ارشد آقای ترامپ گفت که او این لایحه را امضا و قانون خواهد کرد.

پرداخت مستقیم: کسانی که سالانه کمتر از ۷۵ هزار دلار درآمد دارند ۱۲۰۰ دلار دریافت می‌کنند و کودکان در خانوارهای واجد شرایط ۵۰۰ دلار اضافی دریافت می‌کنند.

وام کسب‌وکار: آیا شما صاحب کسب‌وکار هستید؟ در این توافق بودجه‌ای برای کمک به شرکت‌های کوچک در نظر گرفته شده تا بتوانند از بحران همه‌گیری بیماری عبور کنند. این رقم ۳۶۷ میلیارد دلار است.

کمک بیمارستانی: شومر در بیانیه‌ای گفت که توافق نهایی شامل ۱۵۰ میلیارد دلار برای بیمارستان‌ها، تجهیزات اورژانس و تدارکات برای کارکنان بخش پزشکی می‌شود. رهبر دمکرات‌های سنا گفت دمکرات‌های سنا در مذاکرات پشت درهای بسته این هفته، بودجه مضاعفی را نیز در نظر گرفتند، اما یکی از معاونان ارشد جمهوری‌خواه آن را رد کرد و گفت: «همواره قرار براین بوده که ده‌ها و ده‌ها میلیون دلار برای بیمارستان‌های ما اختصاص یابد. تلاش سناتور شومر برای گرفتن اعتبار افزایش کمک به بیمارستان‌ها بی‌معنی است، چرا که هیچ مخالفتی با آن وجود نداشت.»

بیمه بیکاری: این توضیحی است که آقای شومر در توضیح نحوه تقویت مزایای بیکاری توسط کمک مالی ارائه می‌دهد. بسته نجات مالی برای چند ماه بیمه بیکاری را به هفته‌ای ۶۰۰ دلار افزایش می‌دهد. این رقم فراتر از رقمی است که آقای ترامپ هنگام بازگشایی کشور همزمان با عید پاک در نظر گرفته است.

منبع: سایت بریتانیائی ایندیپندنت به زبان فارسی، ۲۶ مارس ۲۰۲۰