کره شمالی بار دیگر موشک بالستیکی آزمایش کرد

بر اساس اخباری که از سوی ارتش کره جنوبی منتشر شده، کره شمالی در سواحل شرقی خود اقدام به پرتاب موشک کرده است. این نخستین پرتاب موشک کره شمالی در ماه جاری نیست. رهبر کره شمالی از یک “سلاح جدید استراتژیک” سخن گفته بود.

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی به دنبال شکست مذاکرات دیپلماتیک با ایالات متحده آمریکا از آزمایش و رونمایی از یک “جنگ‌افزار جدید استراتژیک” خبر داده بود. در پی ناکام ماندن مذاکرات بین رهبران دو کشور در ویتنام، کره شمالی فعالیت‌های موشکی و هسته‌ای خود را از سر گرفته است.

سایت “تاگس‌شاو” وابسته به شبکه یک تلویزیون آلمان روز یک‌شنبه دهم فروردین (۲۹ مارس) از آزمایش موشکی جدید کره شمالی خبر داده است.

بر اساس اخباری که از سوی ارتش کره جنوبی منتشر شده، این چهارمین پرتاب موشکی کره شمالی ظرف ماه جاری میلادی (مارس ۲۰۲۰) است. خبرگزاری “یون‌هاپ” کره جنوبی سحرگاه روز یک‌شنبه ۲۹ مارس به نقل از ارتش این کشور خبر پرتاب موشکی توسط کره شمالی را منتشر کرده است.

بر اساس این خبر، کره شمالی از نقطه‌ای واقع در سواحل شرقی خود موشکی را به سوی دریای ژاپن پرتاب کرده است. بر اساس گزارش “تاگس‌شاو” توضیحات دقیقی درباره نوع این موشک، ارتفاع پرواز آن و همچنین میزان بُرد آن در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته است.

این در حالی است که خبرگزاری فرانسه در گزارشی که روز ۲۹ مارس از سئول، پایتخت کره جنوبی، منتشر کرده از پرتاب دو موشک بالستیک کوتاه‌برد سخن گفته است.

تداوم فعالیت‌های موشکی

هفته گذشته نیز کره شمالی اقدام به پرتاب دو موشک کرده بود. این دو موشک نیز در آب‌های دریای ژاپن فرود آمده بودند. به باور ناظران، این موشک‌ها از نوع موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد بوده‌اند.

ژاپن و کره جنوبی از آزمایش مجدد موشکی کره شمالی به شدت انتقاد کرده‌اند. افزون بر آن، دولت آلمان نیز با انتشار بیانیه ای فعالیت‌های اخیر موشکی کره شمالی را محکوم کرده است.

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در اوایل سال جاری اعلام کرده بود که به مهلت قانونی ناظر بر منع آزمایش موشک‌های قاره‌پیما و همچنین آزمایش‌های هسته‌ای پایبند نخواهد بود. کیم جونگ اون حتی اعلام کرده بود که کره شمالی به زودی اقدام به آزمایش یک “جنگ‌افزار جدید استراتژیک” خواهد نمود.

مذاکرات هسته‌ای آمریکا و کره شمالی از زمان شکست دیدار رهبران دو کشور در فوریه سال گذشته به بن بست رسیده است. کره شمالی به علت فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی خود از سوی آمریکا و سازمان ملل متحد تحریم شده است.

قطعنامه‌های سازمان ملل، کره شمالی را از آزمایش موشک های بالستیک منع کرده است. این موشک‌ها ظرفیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای را دارند. ارتش کره جنوبی در همین رابطه، از همسایه شمالی خود خواسته است تا بی درنگ به فعالیت‌های موشکی خود پایان دهد.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۲۹ مارس ۲۰۲۰