تغییر خط تولید؛ الکل به جای ودکا و دستگاه تنفسی به جای خودرو

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان از بزرگ‌ترین چالش این کشور پس از جنگ جهانی دوم سخن گفته بود. موضوعی که از سوی بسیاری از سیاست‌مداران و حتی دست‌اندرکاران اقتصاد در جهان نیز تایید شد.

کرونا چهره جهان را دگرگون کرده است. بسیاری از صنایع نیز به فراخور این دگرگونی، در نحوه کار و تولید خود تجدید نظر کرده‌اند. آندریاس دانتسر، خبرنگار روزنامه “اشتاندارد” از جمله کسانی است که نگاهی داشته است به طوفانی که کرونا در کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی اروپا بر پا کرده است. او از وضعیت حاکم بر جهان به‌مثابه “وضعیتی اضطراری” یاد کرده است. اوضاعی که از جنگ جهانی دوم تا به امروز بی‌سابقه بوده است.

به باور او، بسیاری از واحدهای صنعتی نیز دست‌خوش دگرگونی شده و بر آن شده‌اند تا خود را با نیازهای لحظه تنظیم کنند. بدیهی است که در شرایط حاکم بر جهان، در این لحظه که ویروس کرونا سایه خود را بر همه جهان افکنده است، کسی به فکر تولید یا خرید عطر و خودرو نیست.

چه کسی در چنین شرایطی به فکر پوشیدن لباس‌های آلامد ساخت شرکت‌های بزرگ پوشاک است؟ همه در خانه‌های خود در انتظار پایان این بحران نشسته‌اند.

مردم جهان در شرایط کنونی به چیزهای دیگری احتیاج دارند. به مواد ضد عفونی کننده دست، به ماسک، به لباس‌های ایمنی و به دستگاه‌های تنفسی. از این رو، شرکت‌ها و واحدهای تولیدی بزرگ بر آن شده‌اند تا خط تولید خود را تغییر داده و به سوی تولید چنین فرآورده‌هایی حرکت کنند.

الکل طبی به جای مشروب

تولید الکل برای تولید مواد ضد عفونی کننده نقشی تعیین کننده دارد. از این رو، بسیاری از کارخانه‌های مشروب سازی در اروپا تصمیم گرفته اند بخشی از تولید خود را به تولید الکل طبی اختصاص دهند.

دانتسر در مقاله خود از چند شرکت بزرگ که خط تولیدی خود را به خط تولید الکل طبی تغییر داده‌اند، نام می‌برد. دو شرکت مشروب سازی بزرگ آلمان، شرکت “کلوسترفرا” و “یگرمایستر” تصمیم گرفته‌اند ۱۵۰ هزار لیتر الکل برای مصارف پزشکی و بهداشتی تولید کنند.

شرکت بزرگ دیاجیو در بریتانیا که برای تولید ویسکی و آبجو شهرتی جهانی دارد، حتی گفته است که دو میلیون لیتر الکل برای مصارف پزشکی و بهداشتی تولید خواهد کرد.

لازم به یادآوری است که ویسکی جانی‌واکر، آبجوی گینس یا ودکای اسمیرنوف از جمله محصولات الکلی ساخت این شرکت بزرگ چند ملیتی است.

تولید دستگاه‌های کمک تنفسی

شرکت‌های خودروسازی در جهان نیز این روزها یا به طور کامل خط تولید خودروی خود را متوقف کرده‌اند یا تولید خود را به شدت کاهش داده‌اند. اکنون گفته می‌شود که بسیاری از این شرکت‌ها به تولید دستگاه‌های کمک تنفسی روی آورده‌اند.

به عنوان نمونه می‌توان از دو شرکت آلمانی “فولکس‌واگن” و “بی‌ام‌دبلیو” نام برد. این دو شرکت گفته‌اند که با بهره گرفتن از چاپگرهای سه بعدی بر آن هستند تا قطعات مورد نیاز برای ساخت دستگاه‌های کمک تنفسی تولید کنند.

حتی گفته شده است که ایده تولید کامل دستگاه‌های کمک تنفسی توسط این شرکت‌ها در دست بررسی است.

گرچه باید افزود که تغییر خط تولید شرکت‌های خودروسازی به تولید دستگاه‌های کمک تنفسی امر ساده‌ای نیست. تولید این کارخانه‌ها برای مصارف پزشکی پیش بینی نشده است و مسئولان این شرکت‌ها صاحب دانش لازم برای تولید فرآورده‌ها و دستگاه‌های پزشکی نیستند.

از این رو، دولت و مسئولان می‌بایست از این واحدهای صنعتی حمایت کرده و انجام چنین امری را ممکن سازند.

ماسک و مواد ضدعفونی کننده

برخی از شرکت‌های بزرگ تولید پوشاک نیز ظرف روزهای گذشته خط تولید خود را تغییر داده‌اند. می‌توان از جمله به پرادا، شرکت بزرگ تولید پوشاک اشاره کرد.

این شرکت اعلام کرده است که به جای تولید لباس‌های آلامد و گران‌قیمت ظرف روزهای آینده ۸۰ هزار روپوش پزشکی و ۱۱۰ هزار ماسک تولید خواهد کرد.

شرکت فرانسوی “ال و ام هاش” که برای تولید کالاهای لوکس و تجملی شهرت جهانی دارد اعلام کرده است که خط تولید عطر را متوقف کرده و به جای آن اقدام به تولید مواد ضدعفونی کننده خواهد کرد.

دانتسر در گزارش خود به این نکته اشاره کرده که این شرکت به جای مثلا تولید عطر برای شرکت کریستین دیور اقدام به تولید مواد ضدعفونی کننده برای بیمارستان‌ها نموده است.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۲۷ مارس ۲۰۲۰