وال استریت ژورنال: رژیم تهران وام صندوق بین‌المللی پول را نه برای مهار کرونا بلکه برای تامین مالی شبه‌نظامیان در خاورمیانه هزینه خواهد کرد

هنوز صندوق بین‌المللی پول پاسخ نهایی خود را به این درخواست اعلام نکرده و مقامات رژیم در تهران نیز می‌گوید درخواست آنها همچنان در جریان است. اما وال استریت ژورنال به نقل از مقامات عالی رتبه آمریکایی گزارش داد که واشینگتن روند اعطای وام به ایران را مسدود می‌کند.

به گزارش این روزنامه آمریکایی، دولت جمهوری اسلامی هم اکنون نیز به حساب‌های میلیارد دلاری دسترسی دارد و وام صندوق بین‌المللی پول در جهت تضعیف نظام تحریم‌های آمریکا یا کمک به تامین مالی گروه‌های شبه‌نظامی در خاورمیانه هزینه خواهد شد، نه مهار همه‌گیری کرونا در ایران. مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته بار دیگر ادعا کرد که فشار حداکثری آمریکا و تحریم‌ها، بودجه گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی از جمله حزب‌الله را کاهش داده است. به گفته او، حزب‌الله امروز کمتر پول دارد و فردا پول کمتری خواهد داشت. وزیر امور خارجه آمریکا همچنین گفت جای تاسف دارد که در میانه بحران کرونا، جمهوری اسلامی به جای تلاش برای حفظ سلامت مردم ایران به ماجراجویی‌های منطقه‌ای خود ادامه می‌دهد.

آمریکا به عنوان بزرگترین سهامدار صندوق بین‌المللی پول، نقش مهمی در تصمیم‌گیری‌های این صندوق ایفا می‌کند. با این وجود کشورهای عضو می‌توانند با استفاده از اکثریت آرا در حمایت از اعطای وام به جمهوری اسلامی، مخالفت ایالات‌متحده را خنثی کنند.

منبع: سایت بریتانیائی ایندیپندنت به زبان فارسی، ۲۰ فروردین ۱۳۹۹