پاداش ۱۰ میلیون دلاری آمریکا برای اطلاعات درباره فرمانده حزب‌الله در عراق

بنا بر گزارش‌ها ایالات متحده برای دریافت اطلاعاتی در مورد فعالیت‌ها و شبکه افراد مرتبط با شیخ محمد کوثرانی، عضو شورای سیاسی و یکی از فرماندهان ارشد حزب‌الله لبنان ۱۰ میلیون دلار پاداش تعیین کرده است.

خبرگزاری رویترز روز شنبه ۲۳ فروردین (۱۱ آوریل) با استناد به بیانیه وزارت خارجه آمریکا گزارش داد که کوثرانی بخشی از هماهنگی سیاسی میان شبه‌نظامیان شیعه وابسته به جمهوری اسلامی در عراق را بر عهده دارد.

بر پایه این بیانیه هماهنگی میان این گروه‌ها پیشتر توسط قاسم سلیمانی، فرمانده واحد برون مرزی سپاه پاسداران انجام می‌شد. سلیمانی همچنین در میان گروه‌های سیاسی شیعه عراق از نفوذ قابل توجهی برخوردار بود.

فرمانده سپاه قدس ۱۳ دی ماه در حمله پهپادی نیروهای آمریکایی به کاروان حامل او و همراهانش در نزدیکی فرودگاه بغداد کشته شد. در این حمله به جز قاسم سلیمانی، چهار پاسدار دیگر و پنج عضو ارشد شبه‌نظامیان شیعه حشد الشعبی، از جمله ابومهدی مهندس، معاون فرمانده این گروه نیز کشته شدند.

به نوشته رویترز پس از این اقدام آمریکا، شبه‌نظامیان شیعه عراقی حمله به مواضع نیروهای آمریکایی و متحدانش در عراق را افزایش داده‌اند.

وزارت خارجه ایالات متحده در بیانیه‌ای که روز جمعه منتشر شد می‌گوید محمد کوثرانی کار هماهنگی و پشتیبانی از فعالیت گروه‌های شبه‌نظامی خارج از کنترل دولت مرکزی عراق را بر عهده دارد و این گروه‌های مسئول سرکوب معترضان، حمله به دفتر نمایندگی دیپیلماتیک کشورهای خارجی و انجام اقدامات تبه‌کارانه است.

آمریکا می‌گوید یکی از اهداف تعیین پاداش برای دریافت اطلاعات در مورد فعالیت‌ها و شبکه افراد مرتبط با کوثرانی، مسدود کردن جریان تامین مالی اسلام‌گرایان افراطی حزبالله لبنان است که در فهرست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده قرار دارد.

“تروریست بین‌المللی” در فهرست تحریم‌شدگان آمریکا

محمد کوثرانی از سال ۲۰۱۳ به عنوان “تروریست بین‌المللی” در فهرست اشخاص تحریم شده از سوی آمریکا قرار دارد. او به تامین مالی و تجهیز شبه‌نظامیان عراقی و فراهم کردن زمینه انتقال آنها به سوریه برای پشتیبانی از نیروهای رژیم بشار اسد متهم شده است.

رویترز در ماه فوریه سال جاری از قول منابع مطلع گزارش داده بود که محمد کوثرانی محتمل‌ترین گزینه برای هماهنگی شبه‌نظامیان شیعه عراق تا زمان انتصاب و معرفی جانشینی برای قاسم سلیمانی محسوب می‌شود.

حدود یک هفته پیش منابع خبری از سفر اسماعیل قاآنی، فرمانده جدید نیروی قدس به عراق خبر دادند و نوشتند این سفر برای کاهش اختلاف و ایجاد تفاهم میان گروه‌های سیاسی شیعه عراقی انجام شده است. اختلاف میان این گروه‌ها مانع اصلی تشکیل دولت و بحران سیاسی عراق عنوان می‌شود.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۱۱ آوریل ۲۰۲۰
تصویر: محمد الکوثرانی از حزب‌الله لبنان