مایک پمپئو: حاضر به تحویل پول نقد به حکومت ایران نیستیم

مایک پمپئو، وزیر أمور خارجه آمریکا می‌گوید واشنگتن آماده کمک به مردم ایران برای حفظ جان آنان است اما حاضر به تحویل پول نقد به حکومت جمهوری اسلامی ایران نیست. پس از شیوع و گسترش ویروس کرونا در ایران، مقامات رژیم اسلامی ایران، آمریکا را متهم کردند که با وضع تحریم‌های سخت‌گیرانه علیه ایران، توان مبارزه مردم این کشور با ویروس کرونا را کاهش داده است. برخی از شخصیت‌های جهانی هم از دولت آمریکا درخواست کردند تا تحریم‌ها علیه ایران را لغو کنند.

وزارت أمور خارجه آمریکا، در توییتی که صبح جمعه ۲۲ فروردین، منتشر کرد، به نقل از مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، گزارش داد: «ما می‌خواستیم کمک فنی و هر آنچه که آمریکا می‌تواند برای حفظ جان مردم ایران کمک کند، به آنها بدهیم. ما خواستار بهترین‌ها برای مردم ایران هستیم اما این دلیل نمی‌شود که به حکومت جمهوری اسلامی ایران پول نقد تحویل بدهیم».

در پی شیوع و گسترش ویروس کرونا در ایران، مقامات جمهوری اسلامی ایران، تحریم‌های (به گفته آنان) «ظالمانه» آمریکا را مانعی برای اقدامات لازم در جهت جلوگیری از گسترش ویروس کرونا در کشور اعلام کردند.

حسن روحانی تحریم‌های آمریکا را دلیلی برای عدم توان مقابله مردم ایران با ویروس کرونا عنوان کرد. او در نامه‌ای خطاب به مردم آمریکا نوشت: تحریم‌ها موجب شده توان مردم ایران در مبارزه با این ویروس کاهش یابد و حتی برخی از هموطنان ما به علت این تحریم‌ها جان خود را از دست بدهند.

برخی از شخصیت‌های جهانی هم از دولت آمریکا درخواست کردند تا در بحران شیوع ویروس کرونا، تحریم‌ها علیه رژیم ایران را لغو کند.

ایالات متحده آمریکا، از زمان شیوع ویروس کرونا در ایران بارها تکرار کرده است که دارو و مواد خوراکی شامل تحریم‌ها نمی‌شود و ایران می‌تواند از طریق کانال بشردوستانه سوییس برای تجارت با ایران، تمامی این أقلام مورد نیاز خود را تهیه کند. اما جمهوری اسلامی ایران همچنان بر لغو کامل تحریم‌های آمریکا تاکید دارد.

همچنین آمریکا برای ارسال کمک به مردم ایران در جهت مقابله با ویروس کرونا اعلام آمادگی کرده بود اما جمهوری اسلامی ایران، درخواست ارسال کمک از سوی آمریکا را نپذیرفت.

علی خامنه‌ای در سخنرانی نوروزی خود گفت: ممکن است آمریکا با اعلام آمادگی برای ارسال کمک در قالب کمک دارویی، محصولاتی به ایران بفرستد که این ویروس را در کشور «ماندگار» کند.

اما در روزهای اخیر، وزارت أمور خارجه آمریکا بارها درباره عدم لغو تحریم‌های ایران و درخواست ایران برای وام از صندوق بین‌المللی پول واکنش نشان داده است.

مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت أمور خارجه آمریکا، دو روز پیش در واکنش به تقاضای ایران برای دریافت وام از صندوق بین‌المللی پول، گفته بود: کمک مالی صندوق بین‌المللی پول به جمهوری اسلامی ایران صرف مردم این کشور نشده و برای حمایت از گروه‌های تروریستی در منطقه صرف خواهد شد.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۱۰ آوریل ۲۰۲۰