عفو بین‌الملل: نیروهای حکومتی در شورش‌های اخیر در زندان‌های ایران ٣٦ نفر را کشته و صدها تن را زخمی کرده‌اند

عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای، از کشته شدن دست‌کم ۳۶ زندانی و مجروح شدن صدها تن دیگر در زندان‌های ایران، در جریان اعتراضات افراد در حبس، بدلیل نگرانی از شیوع ویروس کرونا، پرده برداشت. در هفته‌های اخیر و بدنبال شیوع ویروس کرونا در ایران، هزاران تن از زندانیان، در چندین زندان در شهرهای مختلف ایران، بدلیل نگرانی و هراس از شیوع ویروس کرونا در زندان‌ها اقدام به اعتراض نمودند که بر اساس بیانیه این نهاد جهانی حقوق بشری، «زندانیان معترض با قوای قهریه‌ی ماموران حکومتی در زندان‌ها» مواجه شدند. عفو بین‌الملل، از مقامات جمهوری اسلامی ایران خواسته است تا هر چه سریع‌تر نسبت به شناسایی عوامل این برخورد مرگ‌بار اقدام کرده و تمامی افرادی را که بدلیل بیان نظر و عقاید خود در حبس به سر می‌برند، بدون قید و شرط آزاد نماید.

عفو بین‌الملل، در گزارشی که روز چهارشنبه ۲۱ فروردین، منتشر کرد از کشته شدن ۳۶ زندانی معترض، بدلیل نگرانی از وضعیت زندان‌ها در پی شیوع ویروس کرونا، توسط قوه قهریه نیروهای حکومتی، پرده برداشته و افشاگری کرد.

این نهاد جهانی مدافع حقوق بشر، در این بیانیه آورده است: طی روزهای اخیر، هزاران زندانی در دست‌کم ۸ زندان در شهرهای مختلف ایران بدلیل نگرانی از شیوع ویروس کرونا در داخل زندان‌ها، اقدام به اعتراض نمودند که با واکنش شدید و مرگ‌بار مسئولان زندان‌ها و نیروهای امنیتی روبرو شدند.

عفو بین‌الملل، بر اساس منابع معتبر خود، تاکید می‌کند: در چندین زندان، نیروهای امنیتی از گلوله‌های واقعی و گاز اشک‌آور برای سرکوب زندانیان معترض استفاده کرده و دست‌کم ۳۶ نفر را کشته و صدها تن دیگر را زخمی نمودند.

در پی شیوع ویروس کرونا در ایران، گزارش‌های متعددی از شورش و اعتراضات در دست‌کم ۸ زندان در ایران، از جمله در شهرهای تبریز، شیراز و اهواز منتشر شد. در جریان شورش و اعتراض در زندان سقز، دست‌کم ۸۰ تن از زندانیان موفق به فرار شدند.

حال گزارش سازمان عفو بین‌الملل، مسئولان و نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران را متهم می‌کند که در مواجهه با اعتراض زندانیان و نگرانی آنان از شیوع ویروس کرونا در زندان‌ها و عدم اعطاء مرخصی، برای خاموش کردن زندانیان، از قوای قهریه استفاده کرده‌اند.

دایانا الطحاوی، معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان عفو بین‌الملل، در واکنش به این گزارش می‌گوید: «مایه شرمساری است که به جای پاسخ دادن به خواسته‌های مشروع زندانیان که خواستار حافظت از خود در برابر تهدیدات کووید ۱۹ هستند، مسئولان، آنان را به قتل می‌رسانند تا صدای آنها را خاموش سازند».

عفو بین‌الملل در این بیانیه خطاب به مقامات جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: «باید هر چه سریع‌تر تحقیقات مستقل به منظور شناسایی عاملان و نحوه تعامل و برخورد با زندانیان که به کشته و مجروح شدن تعدادی از افراد دربند انجامیده است، صورت گرفته و عاملان این برخورد خشونت‌آمیز و مرگ‌بار محاکمه شوند».

این نهاد حقوق بشری تصریح کرد: «باید به نیروهای امنیتی دستور داده شود تا هر چه سریع‌تر به اقدامات مرگ‌بار و غیرقانونی خاتمه داده و از مجازات زندانیانی که خواستار رعایت حق سلامت خود هستند، خودداری نمایند».

عفو بین‌الملل، در ادامه، با اشاره به «آزادی تعدادی از زندانیان عقیدتی همزمان با شیوع ویروس کرونا در ایران، خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط تمامی افرادی شد که بدلیل بیان نظر و عقیده خود در زندان‌های ایران در حبس به سر می‌برند».

این نهاد جهانی همچنین نسبت به «لزوم آزادی آن دسته از زندانیانی که هنوز در انتظار صدور حکم خود به سر می‌برند و زندانیانی که در معرض ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند، تاکید کرد».

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۱۰ آوریل ۲۰۲۰