“چهارشنبه سور”، آغاز سال نو ایزدی‌ها

آغاز ماه نیسان ایزدی‌ها برابر است با نخستین چهارشنبه پس از ۱۴ آوریل. در این روز، که امسال مصادف است با ۱۵ آوریل (۲۷ فروردین)، سال نو ایزدی‌ها (یزدانی‌ها) آغاز می‌شود.

ایزدی‌ها مانند ایرانیان شامگاه آخرین سه‌شنبه سال را جشن می‌گیرند و آن را “چهارشنبه سور” (سور به کردی یعنی سرخ) می‌نامند. هزاران ایزدی از سراسر جهان برای برگزاری مراسم بزرگترین جشن خود به معبد لالش در استان دوهوک، واقع در کردستان عراق می‌روند.

این مراسم به سیزده بدر ایرانیان و عید پاک مسیحیان شباهت دارند، از جمله رفتن به دشت و سبزهزار و لمس سبزها با این باور که آرزوها برآورده می‌شود و بیش از هر چیز، بيمار شفا می‌يابد.

سنت ديگر جشن “چهارشنبه سور” رنگ‌زدن تخم‌مرغ است، عملی که مسیحیان در عید پاک انجام می‌دهند. در ماه نیسان ازدواج ممنوع است، زیرا بر اساس یک روایات، ماه نيسان یا “بوک هيوانه”، عروس همه ماه‌ها و مقدس است.

کشتار وحشیانه ایزدی‌ها

کردهای ایزدی در کردستان عراق، کردستان ترکیه، کردستان سوریه و قسمت کردنشین ارمنستان و اطراف تفلیس زندگی می‌کنند. بر اساس آمارهای گوناگون، اکثر جمعیت قریب به یک میلیون نفر ایزدی‌ها پس از عراق در آلمان زندگی می‌کنند.

مهاجرت ایزدی‌ها به آلمان در پی حمله داعش به آنان شدت یافت. رهبران این گروه اسلام‌گرای افراطی در تیرماه ۱۳۹۳ ایزدی‌ها را کافر اعلام کردند و به مناطق آنان در شنگال کردستان عراق حمله کردند.

تروریست‌های داعش ظرف مدت کوتاهی هزاران ایزدی را کشتند و هزاران تن دیگر را که اکثریت آنها کودکان و زنان بودند، به اسارت بردند.

اعضای داعش بسیاری از زنان ایزدی را بین خودشان و در بازارهای تحت کنترل‌شان خرید و فروش می‌کردند. هنوز سرنوشت هزاران از آنان نامعلوم است.

شماری از زنانی که ناخواسته حامله شده بودند، پس از رهایی از چنگال داعش تحت فشار رهبران دینی خود باید از کودکشان جدا می‌شدند زیرا ایزدی‌ها مجازند فقط با هم‌کیشان خود ازدواج کنند و فرزندان “بیگانگان” را در جامعه خود نمی‌پذیرند.

پس از فشارهای داخلی و بین‌المللی، کودکان زنان ربوده شده که پدر داعشی داشتند پذیرفته شدند اما حق ندارند، خود را ایزدی بنامند

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله ) به زبان فارسی، ۱۴ آوریل ۲۰۲۰