منوچهر فاضل دبیر سندیکای کارکنان مطبوعات ایران درگذشت

منوچهر فاضل بنیادگذار و دبیر پیشین سندیکای کارکنان اداری مطبوعات، مدیرعامل سابق تعاونی مصرف کارکنان موسسه کیهان در دوران پیش از انقلاب، روز دوشنبه ۲۵ فروردین، ۱۳ آپریل در پی یک بیماری طولانی در شهر مونستر آلمان درگذشت.

فاضل، از رهروان دکتر محمد مصدق و عضو حزب ملت ایران بود و به رغم بیماری طولانی در تبعید همچنان ارتباط های خود را با این حزب حفظ کرده بود و گه‌گاه با نشریات آن همکاری داشت.

فاضل روز اول آذر سال ۱۳۱۸ در شهر اصفهان دیده به جهان گشود، در نوجوانی و جوانی در همین شهر به عنوان خبرنگار کیهان فعالیت داشت. در ۲۱ سالگی به تهران مهاجرت کرد و در این شهر به کار درکیهان ادامه داد. اما با توجه به تبحری که در زمینه مدیریت نشان داده بود، بعدها به خواست دکتر مصطفی مصباح زاده صاحب امتیاز و مدیرمسئول فقید کیهان، شرکت تعاونی مصرف این موسسه را تاسیس کرد. این شرکت بسیار موفق بود و نیازهای بیش از ۱۵۰۰ عضو خانواده کیهان را به ویژه در ایام نوروز تامین می‌کرد.

وی همزمان با به عهده گرفتن مسئولیت تعاونی مصرف کیهان تصمیم به تشکیل سندیکای کارکنان ادای مطبوعات ایران گرفت و با جلب پشتیبانی گروهی از کارکنان موسسات مطبوعاتی این سندیکا را تشکیل داد. فاضل هدایت این سندیکا را که صدها کارمند موسسه‌های مطبوعاتی به عضویت آن در آمده بودند، تا اندکی پس از تشکیل جمهوری اسلامی به عهده داشت.

سندیکاری کارکنان وسایل ارتباط جمعی پس از انقلاب همراه با سندیکای نویسندگان و خبرنگاران مطبوعات مورد بی مهری جمهوری اسلامی قرار گرفت و فعالیت‌های صنفی آن متوقف شد.

در نخستین اعتصاب مطبوعات در تابستان سال ۱۳۵۷ فاضل از سوی همکاران سندیکائی خود به عنوان عضو هیئت رهبری اعتصاب برگزیده شد. این اعتصاب به امضای سند تاریخی “منشور آزادی مطبوعات” از سوی دولت شریف امامی انجامید و منوچهر فاضل در شمار امضاکنندگان آن بود.

با تشکیل جمهوری اسلامی، منوچهر فاضل که تاب شرایط جدید را نداشت و خود و خانواده‌اش را در خطر می‌دید، تن به تبعید خودخواسته داد و همراه همسر و دو پسر خردسال خود به آلمان مهاجرت کرد و تا آخر عمر در همین کشور ماند.

منوچهر فاضل در سال‌های آخر عمر خود از بیماری پارکینسون رنج می‌برد. او سرانجام در محل سکونت خود شهر مونستر آلمان درگذشت، در حالی که به خاطر آزادی خواهی، تلاش‌ها و خصلت‌های نیک خود نامی نیک از خود به یادگار نهاد.

دو فرزند پسر منوچهر فاضل و همسرش پریچهر نوروز در آلمان بالیدند و فرزند ارشد آنها ضمن تحصیل در رشته پزشکی و اینفورماتیک، با این که در خردسالی به آلمان مهاجرت کرده است، تالیفاتی در زمینه دستور زبان فارسی منتشر کرده است.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۱۵ آوریل ۲۰۲۰