اعتراض به در زندان نگه‌داشتن زندانیان عقیدتی، سیاسی و زیست‌محیطی، همزمان با بحران ویروس کرونا

هشت تن از سینماگران ایرانی، «داریوش مهرجویی، علیرضا داوودنژاد، کیومرث پوراحمد، جعفر پناهی، محمد رسول‌اف، مجتبی میرتهماسب، محسن امیریوسفی و رضا درمیشیان»، در نامه‌ای خواستار آزادی سریع آن گروه از زندانیان عقیدتی، سیاسی و زیست‌محیطی شدند که در بحران کنونی ناشی از شیوع ویروس کرونا از حق مرخصی برخوردار نشدند.

در نسخه‌ای از این نامه که در صفحه شخصی جعفر پناهی در اینستاگرام منتشر شده است، امضاکنندگان آورده‌اند: «شایسته نیست مردم و خانواده‌های این عزیزان با اشتباهی از سوی تصمیم‌گیران، شاهد مخاطره جانی این افراد در زندان‌ها باشند».

در این نامه با اشاره به «پیش‌بینی موج دوم شیوع ویروس کرونا از سوی پزشکان متعهد»، «امضاکنندگان خواستار اعطاء هر چه سریع‌تر مرخصی به زندانیان عقیدتی، سیاسی و فعالان محیط زیست ایران» شده‌اند.

امضاکنندگان همچنین تاکید کردند: «در این روزهای سخت ما سینماگران وظیفه خود می‌دانیم تامین بهداشت و سلامت زندانیان عقیدتی، سیاسی و فعالان محیط زیست را هشدار داده و اعلام می‌کنیم تداوم در زندان نگه‌داشتن این افراد می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد».

در پی بحران شیوع ویروس کرونا در ایران، قوه قضاییه از آزادی حدود ۱۰۰ هزار نفر از زندانیان خبر داد. به گفته سخنگوی قوه قضاییه ایران، تعدادی از زندانیان عقیدتی و سیاسی که احکام کمتر از ۵ سال داشتند، هم شامل این مرخصی شدند.

عفو بین‌الملل در نامه‌ای با اشاره به «آزادی تعدادی از زندانیان عقیدتی همزمان با شیوع ویروس کرونا در ایران، خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط تمامی افرادی شد که بدلیل بیان نظر و عقیده خود در زندان‌های ایران در حبس به سر می‌برند»، شده است.

همسر نسرین ستوده: جان خانواده‌های زندانیان هم مانند زندانیان در خطر است

رضا خندان، همسر نسرین ستوده، زندانی سیاسی، در صفحه شخصی فیسبوک خود، از تلاش ناکام برخی از خانواده‌های زندانیان عقیدتی، سیاسی و زیست‌محیطی برای آزادی عزیزان دربند خود خبر داده و نوشته است: «قوه قضاییه همچنان جلو آزادی زندانیان سیاسی را گرفته و خانواده‌های زیادی، درگیر ویروس و زندان هستند».

رضا خندان با اشاره به «سرگردانی» خانواده‌های زندانیان «میان سالن ملاقات، دادستانی و خانه‌های خود»، نسبت به «خطر ابتلا آنان به ویروس کرونا» هشدار داده و یادآور شده است: «رفتن به ملاقات به دلیل خطر ویروس بسیار سخت‌تر از قبل شده است، ریسک ابتلا در آنجا بسیار بالاست اما خانواده‌ها نمی‌توانند عزیزانشان را بدون ملاقات و ارتباط رها کنند».

آقای خندان با اشاره به بحران کنونی ویروس کرونا در سراسر جهان و تلاش حکومت‌ها برای «کاهش تلفات آن»، تصریح کرده است: «حاکمان در ایران بی‌توجه به مسئولیت خود در حفظ جان شهروندان و مهار ویروس، بدون هیچ برنامه‌ای برای نجات مردم از این اپیدمی، همچنان سرگرم سرکوب منتقدان و ادامه زندانی کردن آنها هستند».

پیش از این، شیرین عبادی، فعال حقوق بشر و برنده جایزه نوبل صلح، بخشنامه صادر شده از سوی قوه قضاییه ایران برای آزادی یا اعزام به مرخصی زندانیان سیاسی را به دلیل شیوع کرونا در زندان‌ها «فریب عمومی» خوانده بود. اما به گفته این فعال حقوق بشری اختلاس‌گران از امکان دریافت مرخصی برخوردار شدند.

نرگس محمدی، نسرین ستوده و تعدادی از محکومان محیط زیستی از امکان دریافت مرخصی در جریان بحران شیوع ویروس کرونا برخوردار نشدند اما شبنم نعمت‌زاده که به جرم احتکار دارو و اختلاس به ۲۰ سال زندان محکوم شده و حسین فریدون، برادر رییس‌جمهوری ایران، که به اتهام اختلاس در دادگاه به شش سال حبس محکوم شده است، از حق دریافت مرخصی بهرهمند شدند.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۱۵ آوریل ۲۰۲۰