بررسی درخواست وام اضطراری رژیم ایران در صندوق بین‌المللی پول

صندوق بین المللی پول همچنان در حال برآورد وضعیت و بررسی درخواست ایران برای ۵ میلیارد دلار کمک اضطراری است. صندوق بین‌المللی پول با موجی از تقاضاها از سوی اعضا برای اعطای وام‌های اضطراری مواجه شده است.

یک مقام ارشد صندوق بین المللی پول چهارشنبه ۲۷ فروردین به خبرگزاری رویترز گفت که بررسی درخواست وام اضطراری ایران مدتی به طول خواهد انجامید زیرا صندوق بین‌المللی پول اخیراً تعاملات خود با تهران را محدود کرده است.

شیوع ویروس جدید کرونا در ایران بیش از سایر کشورهای خاورمیانه بوده است و به دنبال شیوع این بیماری، ایران از صندوق بین المللی پول درخواست کمک اضطراری کرده بود.

این نخستین بار از سال ۱۳۵۷ و زمان انقلاب است که ایران از صندوق بین المللی پول درخواست کمک می‌کند.

جهاد آزور، مدیر بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین المللی پول به رویترز گفت:

ما درخواست کمک مالی را دریافت کرده‌ایم، و از آنجا که اخیرا تعاملات‌مان را با ایران محدود کرده‌ایم، روند دسترسی به اطلاعاتی که برای بررسی این درخواست لازم است، طول خواهد کشید.

جمهوری اسلامی ایران در دوران کرونا با تبعات تحریم‌های آمریکا نیز دست و پنجه نرم می‌کند.

پیش از این وال استریت ژورنال گزارش داده بود دولت آمریکا قصد دارد مانع از پرداخت وام ۵ میلیارد دلاری صندوق بین‌المللی پول به جمهوری اسلامی ایران برای مبارزه با همه‌گیری کووید ۱۹ شود. به نوشته این نشریه مقام‌های ارشد دولت آمریکا می‌گویند حکومت ایران همچنان حساب‌های میلیارد دلاری در اختیار دارد.

تا چهارشنبه ۲۷ فروردین تعداد مرگ ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ در ایران ۴ هزار و ۷۷۷ مورد و تعداد مبتلایان به آن ۷۶ هزار و ۳۸۹ مورد گزارش شده است.

تهران می‌گوید سیاست فشار حداکثری ایالات متحده بر ایران کار مقابله با کرونا را دشوار کرده است. اما مقام‌های وزارت خارجه آمریکا تاکید دارند که کمک‌های پزشکی و دارو شامل فهرست تحریم‌های اقتصادی نمی‌شود.

حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران، هفته گذشته گفت اگر صندوق بین المللی پول درخواست وام ایران را که یکی از اعضای آن است رد کند، مرتکب تبعیض شده است.

جهاد آزور، مدیر بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین المللی پول نیز می‌گوید: «تمام اعضای صندوق از حقی یکسان در دسترسی به منابع مالی صندوق و تاییدیه وام برخوردار هستند.»

در گزارش چشم انداز منطقه ای صندوق بین المللی پول در سال ۲۰۲۰ برای خاورمیانه و آسیای مرکزی که روز چهارشنبه منتشر شد، اقتصاد ایران امسال انقباض (رشد منفی) ۶ درصدی خواهد داشت. انتظار می رود میزان تورم طی سال ۲۰۲۰ میلادی در ایران ۳۴,۲ درصد باشد.

منبع: سایت رادیو زمانه (مستقر در هلند)، ۲۷ فروردین ۱۳۹۹