بهای نفت به زیر صفر دلار برای هر بشکه سقوط کرد

بهای نفت آمریکا، در آستانۀ اتمام دورۀ قراردادهای مهلت‌دار برای تحویل محموله‌ها در ماه می، از بامداد دوشنبه رو به سقوط گذاشت و از اندکی کمتر از ١۵ دلار برای هر بشکه در بامداد به ۵ دلار در اوایل شب و سپس یک سنت در ساعات پایانی روز رسید و برای بخشی از آن تا زیر صفر تنزل کرد، زیرا فروشندگان نفت که به دلیل اشباع مخازن قادر به ذخیره کردن بیشتر نیستند، آماده پرداخت مبلغی به خریدارانی شدند که بتوانند نفت روی دست مانده را به هزینۀ خود برداشت کرده و جابجا کنند.

کاهش بی‌سابقۀ مصرف نفت و تنزل ناشی از فروش آن، موجب اشباع مخازن نفتی در آمریکا شده است و هزینۀ حمل و نگهداری آن در مناطق دیگر برای تولیدکنندگان و فروشندگان آنچه طلای سیاه نام گرفته بیش از اعطای رایگان آن است.

خرید ٧۵ میلیون بشکه از سوی دولت آمریکا اندکی از این فشار کم می‌کند. مخازن راهبردی ایالات متحد آمریکا که در چهار نقطۀ مختلف در حاشیۀ خلیج تگزاس و لوئیزیانا زیر زمین قرار گرفته ٧٢٧ میلیون بشکه گنجایش دارد، اما پیش از این خرید دارای ۶٣۵ میلیون بشکه ذخیره بود. حجم ذخیرۀ قانونی این مخازن در حال حاضر ٧١٣٫۵ میلیون بشکه است.

هر بشکه نفت برابر ١۵٩ لیتر در اوایل سال جاری در نیویورک به بهای ۶٠ دلار داد و ستد می‌شد و قیمت آن روز جمعه گذشته به ١٨٫٢٧ دلار کاهش یافت و سه روز بعد به ٣٧٫۶٣ـ دلار سقوط کرد.

پذیرش بهای منفی برای فروش نفت ابزاری برای نگهداری کارکرد بازار و پایداری آن است، زیرا با تخلیۀ ذخایر موجود، امکان ورود محموله‌های تازه و انعقاد قراردادهای جدید را فراهم می‌کند و به رغم زیان‌هائی که برای شماری از فروشندگان دارد، تداوم داد و ستد را تضمین می‌کند.

کارشناسان نفت تاکید می‌کنند که وضعیت بازار در روزهای آینده بهبود خواهد یافت. آنان یادآوری می‌کنند که این موقعیت، علاوه بر شرایط استثنائی و بی‌سابقۀ کنونی، نشان گذار فروشندگان به قراردادهای ماه ژوئن نیز هست.

سقوط کنونی قراردادهای مهلت‌دار نفت برای ماه مه را باید «حادثه‌ای» استثنائی تلقی کرد. بهای نفت آمریکا برای تحویل در ماه ژوئن هر چند ١٨ درصد از ارزش خود را به میزان ٤٫۶٠دلار از دست داد، اما دوشنبه همزمان با سقوط قراردادهای ماه مه به بهای منفی، به قیمت ٢٠٫٠٣ دلار برای هر بشکه داد و ستد شد.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۲۱ آوریل ۲۰۲۰