دادگاه فریبا عادل‌خواه، پژوهش‌گر ایرانی-فرانسوی در تهران برگزارشد

سعید دهقان، وکیل خانم عادل‌خواه امروز به خبرگزاری فرانسه گفت که انتظار می‌رود، دادگاه ظرف ٨ روز رأی خود را اعلام کند. سعید دهقان خاطرنشان کرد که خانم عادل‌خواه برغم بیش از ۱۰ ماه حبس و اعتصاب غذای ٤٩ روزه، در پایان جلسه محاکمه روز یک‌شنبه از «روحیه خوبی» برخوردار بود. به گفته وکیل خانم عادل‌خواه، بخشی از روحیه مثبت موکّل وی ناشی از آزادی رولان مارشال، همکار و شریک زندگی‌اش است که وی نیز پیشتر در ژوئن سال ۲۰۱۹ هنگامی که برای دیدن او به ایران آمده بود، توسط نیروهای اطلاعات سپاه در فرودگاه تهران دستگیر و زندانی شده بود.

رولان مارشال اواخر ماه مارس و در جریان یک مبادله زندانی میان تهران و پاریس و پس از رهایی جلال روح‌الله نژاد، مهندس ایرانی که واشنگتن خواهان استرداد وی به آمریکا بود، از زندان آزاد شد. او پس از آزادی به فرانسه بازگشت و در گفتگو با رادیو بین‌المللی فرانسه درباره نحوه بازداشت و رفتاری که طی مدت زندان با او شده است، همچنین درباره کم و کیف مدارهای قدرت و جامعه کنونی ایران اطلاعات جالبی را در اختیار علاقمندان به امور ایران گذاشته است.

خانم عادل‌خواه در رشته جامعه‌شناسی در دانشگاه استراسبورگ فرانسه تحصیل کرده و دکترای خود را از مدرسه مطالعات عالی علوم اجتماعی در پاریس گرفته است. او در زمینه ایران و اسلام و شیعه تخصص دارد.

رولان مارشال، پژوهش‌گر فرانسوی منخصص در امور آفریقاست. او همکار خانم عادل‌خواه در مؤسسه مطالعات سیاسی پاریس است.

در آخرین روزهای سال گذشته میلادی، وزارت خارجه فرانسه بهرام قاسمی، سفیر ایران در پاریس را احضار کرد و اعتراض دولت فرانسه به ادامه بازداشت فریبا عادل‌خواه و رولان مارشال را رسماً به وی اعلام کرد. در همان حال، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه و شهردار پاریس هم با اعلام حمایت از ٢ پژوهش‌گر فرانسوی زندانی در ایران خواهان آزادی آنان شدند. رئیس‌جمهوری فرانسه گفته بود که زندانی کردن آنها «غیر قابل تحمل است و این افراد باید بدون تأخیر آزاد شوند».

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۱۹ آوریل ۲۰۲۰