اخراج یک آموزگار زندانی به دلیل «غیبت غیرموجه»!

کیهان لندن

محمد حبیبی آموزگار زندانی از سوی آموزش‌ و پرورش بابت «غیبت ناموجه» اخراج شد و حکم بازخرید او از سوی این سازمان صادر شده است.

این حکم از سوی هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان آموزش و پرورش صادر و در هیئت تجدید نظر نیز تأیید شده است.

صدیقه پاک‌ضمیر همسر محمد حبیبی نیز در توئیتر نوشت که در آستانه هفته معلم حکم بازخرید و اخراج همسرش که ۱۸ سال سابقه آموزگاری داشت را دریافت کرده است و افزوده که « پس از دو سال حبس ظالمانه، وزارت آموزش و پرورش در اقدامی غیرقانونی، حکم بازخرید محمد حبیبی عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان را صادر نمود. با این حکم این معلم شریف از شغل معلمی اخراج شد.»

محمد حبیبی فعال صنفی آموزگاران و عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ و در جریان تجمع اعتراضی معلمان در مقابل مجلس شورای اسلامی از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد.

دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی احمدزاده او را به اتهام‌ «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت ملی» به هفت سال و نیم حبس و با اتهام «تبلیغ علیه نظام» به ۱۸ ماه حبس محکوم کرد.

او همچنین به اتهام «اخلال در نظم عمومی» به ۱۸ ماه حبس،‌ ۷۴ ضربه شلاق و دو سال ممنوعیت از فعالیت در احزاب و گروه‌ها محکوم شد.

این آموزگار زندانی با وجود بیماری کلیوی و ریوی حتی هنگام شیوع کُرونا در کشور نیز مشمول مرخصی ویژه نشد و مقامات قضایی و امنیتی با آزادی موقت او مخالفت کردند. او در دو سال گذشته به صورت ممتد و بدون مرخصی که حق قانونی زندانیان است در حبس بوده است.

پانزده تشکل صنفی آموزگاران از سراسر ایران ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضاییه خواستار  مرخصی محمد حبیبی به دلیل شیوع کُرونا شدند اما اکنون نه تنها با مرخصی این آموزگار زندانی موافقت نشده بلکه وی را از آموزش و پرورش نیز اخراج کردند!

در واکنش به صدور حکم اخراج محمد حبیبی تشکل صنفی «معلمان عدالتخواه» با صدور بیانیه‌ای ضمن انتقاد به این اقدام اعلام کرد نمی‌توان از «امنیتی‌ترین دولت» انتظار تامین امنیت فرهنگی را داشت.

در بیانیه‌ای که کانال تلگرام «معلمان عدالتخواه» روز سه‌شنبه دوم اردیبهشت‌ماه منتشر کرده ضمن انتقاد از عدم انجام وعده شفاهی حمایت از حبیبی و صدور مرخصی از سوی مقام‌های وزارت آموزش و پرورش، به غیرموجه کردن غیبت‌های او در طول دوران زندان اشاره شده است.

این بیانیه در انتقاد به مسئولان آموزش و پرورش آمده است: «دیرزمانی است که دیگر همه داستان پلیس خوب، پلیس بد را فهمیده‌اند و سیاست ما‌ می‌خواهیم انجام دهیم، اما نمی‌گذارند برای مردم ایران نخ‌نما شده‌است.»

معلمان عدالتخواه همچنین «اعتدالیون و اصلاح‌طلبان قلابی» را مسئول اخراج حبیبی دانسته‌ و نوشتند: «ساده‌لوحی است که گمان کنیم «امنیتی‌ترین دولت» می‌تواند امنیت فرهنگی را تامین کند.»

برگرفته از سایت کیهان لندن

۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ – April 23rd, 2020