الگوئی برای محاکمۀ دو شکنجه گر رژیم اسد در آلمان آغاز شد. الگوئی برای محاکمه حمید نوری (شکنجه گر) در سوئد

محاکمه دو مامور سازمان امنیت سوریه پیش از ظهر امروز پنج‌شنبه ٢٣ آپریل/ ٤ اردیبهشت در دادگاه عالی ایالتی کوبلنس آلمان آغاز شد. متهم اصلی به دست کم ۵٨ مورد قتل متهم شده است. به گفته دادسرای فدرال آلمان این نخستین محاکمه شکنجه گران رژیم اسد در سراسر جهان است و به این دلیل دارای اهمیت حقوقی بسیار بالا است.

دادستان فدرال آلمان در شکایت علیه دو مامور سازمان امنیت رژیم بشار اسد به حقوق جزای بین‌الملل استناد کرده و متهم ردیف اول «انور ر.» را که ۵٧ سال دارد به «جنایت علیه بشر»، قنل، شکنجه، تجاوز و آزار جنسی زندانیان و متهم ردیف دوم به نام «سید ایاد آ» را به دستیاری در جنایت علیه بشر متهم کرده است.

براساس تحقیقات دادسرای فدرال آلمان، «انور ر.» ریاست واحد پی گیری در بخش ٢۵١ اداره امنیت دمشق و حومه را به عهده داشته است. این بخش یک زندان مخصوص به خود داشته که زندانیان در آن به صورت سیستماتیک شکنجه می‌شده‌اند. مامورانی که در این زندان از زندانیان بازجوئی و آنها را شکنجه می‌کردند، همه زیر دست «انور ر.» بوده‌اند.

«ژولیا دوخرو» مدیر بخش سیاست و کنش‌گری سازمان عفو بین‌الملل نیز در واکنش به آغاز محاکمه دو شکنجه گر سوری در کوبلنس گفت: «این محاکمه یک دادگاه تاریخی برای آلمان است. این که چنین محاکمه‌ای در آلمان برگزار می‌شود خیلی خوب است. این دادخواهی سنگ بنائی است برای مبارزه با بی مجازات ماندن عاملان نقض شدید حقوق بشر در سوریه».

خانم دوخرو افزود: «از نظر عفو بین‌الملل رژیم اسد همچنان حقوق بشر را به شدت نقض می‌کند و محاکمه کوبلنس برای ده‌ها هزار سوری قدمی مهم در راه اجرای عدالت است. این محاکمه بدون تلاش خستگی ناپذیر مدافعان حقوق بشر در سوریه امکان پذیر نبود».

مدیر بخش سیاست و کنش‌گری عفو بین‌الملل از کشورهای دیگر خواست که اقدام آلمان را الگو قرار دهند و متهمان به نقض حقوق بشر در سوریه را محاکمه کنند. وی خواستار ایجاد ساخت و سازی برای جمع آوری اسناد جنایات رژیم اسد در کشورهای مختلف شد.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۲۳ آوریل ۲۰۲۰