رژیم اسلامی برای رفع بحران بنزین در ونزوئلا به کمک رژیم “مادورو” شتافت

ونزوئلا، کشوری که اقتصادش تحت تحریم‌های شدید مالی و نفتی آمریكا به حالت خفگی افتاده است و این روزها بنزین در آن بشدت نایاب شده، دست کمک به سوی ایران، كشور دیگری كه آن هم تحت تحریم‌های شدید آمریكا قرار دارد، دراز کرده است. رژیم ایران نیز تقاضای رژیم مادرو، متحد آمریکای لاتین خود را اجابت کرده و طی دو روز گذشته هواپیماهای شرکت ماهان را که آن نیز تحت تحریم است، با مواد و تجهیزات پالایشگاهی و تکنیسین‌ها برای راه اندازی تولید پالایشگاه “کاردون” به فرودگاه پیدراس در ونزوئلا روانه کرده است.

بلومبرگ، از قول منابعی که در محل دارد گزارش می‌دهد: در حالی که بنزین در ونزوئلا جیره بندی شده و بشدت نایاب شده است و سربازان مسلح رژیم مادرو در کاراکاس آخرین قطره های سوخت در مخاذن را در این شهر نگه می دارند، در حالی که شرکت دولتی نفت پترولئوس (پترولئوس دی ونزوئلا) این کشور با محدودیت‌های شدید تولیدی روبرو شده و برای ادامه بقایش تلاش می‌کند، تهران ارسال مواد و تجهیزات و اعزام تکنیستن و کادر متخصص برای تولید بنزین در این کشور را آغاز کرده است. این منابع به بلومبرگ می‌گویند جمهوری اسلامی همچنین کارگران و تجهیزات لازم برای پالایش نفت را نیز تأمین می کند. آنان گفته اند که دو کشور همچنین برای آوردن محموله های بنزین از ایران به ونزوئلا برای آنکه بحران بنزین در ونزوئلا و تا زمان سازماندهی تولید محلی، مرتفع شود، گفتگو کرده‌اند.

بلومبرگ می‌نویسد: این حمایت و پشتیبانی در زمانی بحرانی صورت می گیرد. در حالی که سایر کشورهای تولید کننده نفت در جهان با اضافه تولید نفت در بازارهای جهانی که موجب سقوط قیمت شده، دست و پنجه نرم می کند، ونزوئلا، این بزرگترین کشور تولید کننده نفت در آمریکای لاتین، سوخت لازم برای مصرف داخلی خود ندارد. تحریم های ایالات متحده علیه معامله‌گران روسی زیرمجموعه شرکت “روس‌نفت”، در ماه گذشته به طور ناگهانی منابع تأمین فرآورده‌های نفتی مورد نیاز برای ونزوئلا را قطع کرد. کشوری که افزون بر کمبود مواد سوختی، با تورم سه رقمی، کمبود مواد غذایی و ویروس کرونا روبرو شده است.

این بحران، ونزوئلا را به ایران متحد دیرینه خود نزدیک کرده است؛ کشوری که اقتصادش تحت تأثیر محدودیت‌های ایالات متحده قرار گرفته است؛ تحریم‌هایی که موجب شده بخش عمده ای از تجارت خارجی ایران قطع شود. وزیر امور خارجه ونزوئلا گفت: رئیس جمهوری ونزوئلا ، نیکولاس مادورو و همتای ایرانی او حسن روحانی، هفته گذشته با یکدیگر تلفنی گفتگو کردند. آنان مجدداً بر قصد خود درجهت همکاری‌های بیشتر در زمینه‌های انرژی، پروژه‌های کشاورزی و مالی و همچنین مبارزه با کرونا تأکید کردند.

پس از این گفتگو، شرکت ماهان ایر با مجوز حکومت ایران، هواپیماهای خود را برای ارسال مواد و تجهیزات، قطعات یدکی ، همراه با کادر فنی به سواحل شمالی ونزوئلا اعزام کرده است. آنان درصدد هستند که پالایشگاه‌های “آموآی” (Amuay) و “کاردون” (Cardon)، زیرمجموعه شرکت دولتی “پترولئوس” یکی از بزرگترین مجموعه پالایشگاهی جهان را که دچار مشکل تولید شده، بازسازی کرده و تولید آن را دوباره به نحو بهینه‌ای براه بیاندازند. منابع محلی همچنین گفته‌اند که رژیم مادورو همچنین قصد دارد محموله‌های بنزین را از طریق واسطه‌ها از جمهوری اسلامی ایران خریداری کند.

تأمین سوخت مصرفی برای ونزوئلا بسیار مهم است، زیرا ذخایر سوخت محدود این کشور برای ارتش و همچنین برای پزشکی و تهیه‌کنندگان مواد غذایی جیره بندی می‌شود؛ بنابراین اکثر شهروندان ونزوئلا که عادت داشتند که سوخت را با قیمت بسیار کم و تقریباً به صورت رایگان دریافت کنند، برای خودروهای خود سوخت ندارند. شهروندان ونزوئلا برای تأمین چند لیتر بنزین مجبورند قیمت‌های بسیار بالایی را در بازار سیاه پرداخت کنند.

کارلوس وچیو، فرستاده ارشد خوان گوائدو، رهبر اپوریسیون ونزوئلا در آمریکا، در این‌باره در مصاحبه‌ای می گوید: «آنچه تأسف‌بار و غیرقابل تصور است، این است که کشوری که خود دارای بیشترین ذخایر نفتی در جهان است، باید از ایران “کمک‌های بشردوستانه” دریافت کند». او همچنین گفته: «متحدین مادورو از تجارت بنزین برای کسب درآمد شخصی استفاده می‌کنند، و کسانی که در این عملیات مشارکت دارند، همگی با تحریم‌های آمریکا و بین‌المللی مواجه خواهند شد.»

ماهان ایر، اولین شرکت هواپیمایی خصوصی ایران است. این شرکت سال گذشته یک پرواز مستقیم ۱۶ ساعته به کاراکاس را انجام داد. به نظر می‌رسد تازه ترین پروازهای ماهان ایر روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه به مقصد فرودگاه کوچکی در ونزوئلا بوده است. براساس سوابق پروازی که توسط وب سایت سوئدی “فلایت رادار ۲۴” ردیابی شده است، یک هواپیمای ماهان ایر، روز چهارشنبه ۳ اردیبهشت/ ۲۲ آوریل وارد فرودگاه “لاس پیدراس” در شبه جزیره پاراگوآنا در غرب ونزوئلا شد که پالایشگاه “کاردون” در آنجا واقع شده است؛ و دیگری در روز پنج‌شنبه ۲۳ آوریل وارد شد. انتظار می‌رود هواپیماهای بیشتری در هفته‌ها و ماه‌های آینده وارد ونزوئلا شوند.

این شرکت هوایی بارها و بارها توسط وزارت خزانه‌داری ایالات متحده تحریم شده است. ماهان ایر از سوی آمریکا متهم به حمل تجهیزات نظامی به یمن به نمایندگی از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران شده است.

ونزوئلا از سال ۲۰۱۷، هنگامی که ایالات متحده آمریکا اقدام به افزایش تحریم‌های مالی علیه شرکت دولتی نفت “پترولئوس” کرد، با کمبود بنزین روبرو شده است؛ اما اوضاع کمبود بنزین در این کشور پس از آنکه آمریکا شرکت‌های زیرمجموعه “روس‌نفت”، غول نفتی دولتی روسیه را در ماه گذشته تحریم کردند، بدتر شده است. شرکت “روس‌نفت تریدینگ” و شرکت بین‌المللی “تی ان کا تریدینگ” از شرکت‌های زیرمجموعه‌ای روس‌نفت، در ازای دریافت محموله های نفت خام، به شرکت دولتی نفت پترولئوس، بنزین و سایر فرآورده‌های نفتی عرضه می‌کردند. این دو شرکت ماه گذشته توافق‌های خود را با ونزوئلا فسخ کردند. بدین ترتیب شرکت‌های ایرانی، احتمالاً وابسته به سپاه پاسداران که همگی تحریم هستند و از تحریم‌های آمریکا هراسی ندارند، جای خالی شرکت‌های روسیه را در ونزوئلا پر می‌کنند.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۲۴ آوریل ۲۰۲۰