شورای امنیت افغانستان: طالبان از زمان امضای توافقنامه صلح با آمریکا، بیش از ۲۰۰۰ بار حمله کرده‌اند

حکومت افغانستان می‌گوید که برخلاف مفادّ توافقنامه صلح آمریکا و طالبان، گروه طالبان به کاهش خشونت‌ها پابند نیست و همچنان به جنگ و خشونت‌های خود در برابر مردم و دولت افغانستان ادامه می‌دهد. شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید که طالبان در یک هفته گذشته، ۳۴ غیرنظامی را کشته‌اند.

گذشته از توافقنامه صلحی که در ماه فوریه سال گذشته میان آمریکا و طالبان امضا شد، شیوع ویروس کرونا و نیز آغاز ماه رمضان، دلایل دیگری هستند که به خاطر آن از طالبان خواسته شده تا دست از خشونت کشیده و آتش‌بس را پیشه کند؛ اما به گفته حکومت افغانستان، طالبان نه تنها خشونت‌ها را کاهش نداده، بلکه افزایش هم داده‌اند.

امروز – یک‌شنبه ۷ ثور-اردیبهشت/ ۲۶ آوریل، جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان در نشست خبری گفت که از زمان امضای توافقنامه صلح آمریکا و طالبان، گروه طالبان ۲۸۰۴ حمله را برضد نیروهای امنیتی افغانستان راه‌اندازی کرده‌اند که در نتیجه این حمله‌ها ۷۸۹ غیرنظامی در سراسر کشور کشته و یا زخمی شده‌اند.

سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید که پس از امضای توافقنامه صلح، طالبان به گونه میانگین، روزانه ۵۵ حمله را راه‌اندازی کرده‌اند که در نتیجه این حمله‌ها، ۱۵ غیرنظامی در روز کشته و یا زخمی شده‌اند.

در روزهای پسین، سازمان ملل، اتحادیه اروپا، سازمان کشورهای اسلامی و علمای افغانستان از طالبان و حکومت افغانستان خواسته بودند تا دست از خشونت بردارند. گروه طالبان اما این درخواست را رد کرده و ریاست جمهوری افغانستان نیز در واکنش به آن گفته است که طالبان همچنان به جنگ در برابر مردم «مسلمان افغانستان» ادامه می‌دهند.

از سوی دیگر، گروه طالبان اما ادعا کرده که این گروه، مسئولیت خود را برای برقراری صلح و پایان جنگ ادا کرده است. این گروه حکومت افغانستان را به مشکل‌تراشی در این راستا متهم می‌کند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان امروز یک‌شنبه ۲۶ آوریل گفت که دولت افغانستان با ایجاد موانع در راستای توافقنامه صلح آمریکا و طالبان، از جمله در مورد آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی، سد کاهش خشونت‌ها شده است.

سخنگوی طالبان افزود: درصورتی که حکومت افغانستان برای رهایی زندانیان طالبان و نیز ایجاد یک هیئت همه‌شمول (فراگیر) برای گفتگوهای صلح تلاش می‌کرد، اکنون دوطرف به پیشرفت‌هایی دست می‌یافتند.

بر بنیاد توافقنامه صلح آمریکا و طالبان، ۵۰۰۰ زندانی گروه طالبان می‌بایست تا ۱۰ روز پس از امضای این توافقنامه آزاد می‌شدند؛ مسأله‌ای که از سوی حکومت افغانستان رد شد.

حکومت افغانستان به جای آزادی یک‌جای زندانیان طالبان، تأکید دارد که این زندانیان باید به شکل دوره‌ای و برحسب مدت باقیماندۀ حبس‌شان و نیز وضعیت بهداشتی و سن‌شان آزاد شوند. نظر به همین روش، حکومت افغانستان تاکنون نزدیک به ۵۰۰ زندانی طالبان را آزاد کرده است.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۲۷ آوریل ۲۰۲۰