شمار استان‌های آلوده به ملخ‌های مهاجم در ایران افزایش یافت

رضا میر، سخنگوی سازمان حفظ نباتات ایران، روز سه شنبه ٩ اردیبهشت اعلام کرد: «سطح مبارزه با آفت ملخ صحرایی تا امروز بیش از ١٢٧ هزار هتکار بوده است» وی افزود:« پیش از این، ۶ استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، فارس، خوزستان و کرمان مورد هجوم ملخ‌های صحرایی قرار گرفته بودند و به تازگی استان خراسان جنوبی نیز به جمع این استان‌ها اضافه شده است». او در ادامه گفت: «به رغم افزایش تعداد استان‌های آلوده به آفت ملخ های مهاجم صحرایی، وضعیت هنوز پایدار است و شرایط آفت طغیانی نشده است».

رضا میر تصریح کرد: «پیش‌بینی می‌شود که به زودی شاهد طغیان ملخ‌های صحرایی در کشور باشیم». او زمان تقریبی مواجهه با طغیان ملخ‌های صحرایی را حداکثر تا ٨ روز آینده عنوان کرد.

وی با تأکید بر حالت آماده باش برای کنترل طغیان، اظهار داشت: «در استان‌های که بیشتر مورد تهدید طغیان هستند، هواپیماهای سم پاش برای عملیات سریع مستقر شده‌اند، علاوه بر آن ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز نیز در این استان‌ها تدارک دیده شده است؛ همچنین سموم مورد نیاز برای مبارزه با آفت، تأمین و در اختیار استان‌های مورد تهدید، قرار داده شده است.»

رضا میر تصریح کرد که سازمان حفظ نباتات از نیروهای ارتش، سپاه و بسیج خواسته است تا درعملیات مبارزه با ملخ‌های مهاجم در زمان طغیان، به این سازمان یاری رسانند». وی افزود: «انتظار می‌رود که میزان سطح مبارزه با ملخ‌های صحرایی مهاجم در کشور ما به بیش از یک میلیون هکتار برسد».

سخنگوی سازمان حفظ نباتات در پاسخ به این پرسشی پیرامون حملۀ این آفت به باغات یا مزارع مردم، گفت: «در ابتدای حملۀ ملخ های مهاجم، گزارش هایی دربارۀ ورود این آفت به نخلستان‌های بوشهر داشته‌ایم اما با توجه به واکنش به موقع، خسارات بسیار اندک بود اما با افزایش سطح آلودگی، ورود ملخ‌های مهاجم به مزارع و باغات مردم دور از انتظار نیست».

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۲۸ آوریل ۲۰۲۰